Salam Hari Ibu 9 Mei 2010




Ibu…

Sudah berapa angka kasih sayangmu yang kau berikan kepadaku. Hatimu seperti rembulan di malam hari. Dan matamu bercahaya tika menatapku.

Ibu…

Ketika kau berbicara halus seperti angin yang terbang meluas dihujung awan. Ibu ketika kau memegangku dingin seperti hujan yang turun dari langit. Ibu ketika kau menciumku deras seperti lautan yang terus berombak. Semangatmu kuat sekali seperti pahlawan yang berjuang membesarkan diriku.

Ibu…

Cinta dan kasih sayangmu sejuk seperti embun. Ibu, tatapan matamu begitu bercahaya. Ibu, dikala aku kecil, setiap hari kau sediakan hariku, setiap hari kau yang menyediakan makan minumku, setiap hari kau yang membangunkan aku dipagi hari, setiap hari itu jugalah kau belai diriku dengan penuh Kasih Sayang.


Terkadang aku malas bangun kerana masih mengantuk, lalu kau dengan lembut membisikkan lagu kasih-sayangmu ke telinga kami. Terkadang aku malas untuk mandi keranana takut kesejukan, tapi kau dengan mesra menyiram air cinta ke tubuh kecil ku. Terkadang aku malas memakai kasut, malas nak pakai baju, malas sikat rambut, malas berbedak, dan malas semuanya.


Tetapi, Kau berikan kepadaku hadiah ciuman ke pipiku sambil berbisik tentang cita-citaku yang selalu berubah-ubah itu, seperti jadi perdana menteri yang ingin memimpin negeri ini dengan bijaksana, jadi doktor yang ingin mengubati orang-orang miskin yang tidak punya wang, jadi hartawan yang ingin membangun sekolah untuk teman-teman, jadi ustaz yang bisa mengajarkan Ilmu kepada anak bangsa, jadi juruterbang yang bisa menerbangkan orang ke sana ke mari, jadi polis yang bisa menangkap pencuri dimalam hari, jadi bomba yang bisa memadamkan kebakaran dan menyelamatkan orang ketika kecemasan…



Tapi Ibu…

Aku heran ketika ku menolak bercita-cita Ingin jadi perdana menteri, engkau tertawa. Aku katakan tak mahu sebab risau akan sering masuk tv kerana korupsi, melarikan wang rakyat miskin, menindas para marhaen, juga meninggalkan hutang untuk kami. Dengan bijaksana kau katakan, “tidak semua orang sama.” Ibu kami bingung, lalu kami berdo'a. Lebih baik kami bercita-cita agar kami bisa menjadi seperti dirimu. Terima Kasih Mak...


Ibu…

Kau lah bahagia, bagiku…

Kau lah kasihku, bagiku…

Kau lah sayangku, bagiku…

Kau lah jiwaku, bagiku…

Kau lah Ibuku, bagiku…


Mak…

Bila dahaga, yang susukan aku… Mak

Bila lapar, yang suapkan aku… Mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku… Mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut… Mak

Bila bangun tidur, aku cari… Mak

Bila nangis, orang pertama yang datang… Mak

Bila nak bermanja, aku dekati… Mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah… Mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya… Mak

Bila nakal, yang memarahi aku… Mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma… Mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah… Mak

Bila takut, yang tenangkan aku… Mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk… Mak

Aku selalu teringatkan… Mak

Bila sedih, aku mesti telefon… Mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu… Mak

Bila bengang.. aku suka luah pada… Mak

Bila takut, aku selalu panggil… “Mmaaakkkk!”

Bila sakit, orang paling risau adalah… Mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga… Mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu… Mak

Bila ada masalah, yang paling risau… Mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni… Mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku… Mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk… Mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku… Mak

Yang selalu berleter kat aku… Mak

Yang selalu puji aku… Mak

Yang selalu nasihat aku… Mak

Bila nak kahwin, orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Mak


Mak… Selamat Hari Ibu, setulus hati dari saya (bradokapak). Walaupun mak tak baca ucapan saya diruangan blog ini, tapi saya pasti, mesej saya dapat sampai ke hati mak. Mak, mak lah mak yang terbaik buat saya, mak lah yang telah mengajar saya berbagai-bagai ragam dan rencah hidup di dunia. Mak jugalah yang telah mengajarkan saya ‘alif, ba, ta’, 1 + 1 = 2, ‘a, b, c’. Mak jugalah yang mengajarkan saya mengenal Iqra’, Muqaddam, kemudian mengajar saya mengenal hukum-hukum Tajwid Al-Qur’an. Kerana berkatnya didikan mak untuk saya, sekarang saya sudah dapat mengenal apa itu dunia. Terima Kasih Mak...


Mak! Kau lah bahagia, bagiku!!

Kasih mu, mustahil untuk dicari ganti di dunia ini.

Mak! Terima Kasih atas segalanya yang telah engkau curahkan kepada ku!

Mak! Maafkan aku jika ada tersalah bicara, terkasar bahasa, tersinggung rasa, terluka hati jiwa di sepanjang daku membesar dan dibesarkan oleh mu, mak.


Salam Hari Ibu saya dedikasikan khas buat mak saya, Siti Mour Rit Binti Hj Muhammad Yusuf Binti Hj Ibrahim @ Siti Mawar Ritonga yang baru sahaja pulih dari sakit dan boleh berjalan semula pagi ini. Tidak lupa juga, saya dedikasikan Salam Hari Ibu ini buat semua para ibu diseluruh dunia dari dahulu hingga sekarang. Salam Hari Ibu buat nenenda Keturah. Salam Hari Ibu buat ‘umi’. "Saya sayang mak saya!!"

SELAMAT HARI IBU!!

(9 Mei 2010)






"Kasih ibu tak mengenal lautan api, tiada bertepi... Kasih ayah hingga hujung tepian... Kasih anak...?? bergantung pada rasa sayang anak tersebut terhadap ibubapanya.... sikit, sikitlah... banyak, maka banyaklah sayangnya..."




Wallahua’lam,

Wassalam...

‘bradokapak’

5.14 Petang, 8 Mei 2010.

3 comments:

  1. Bila nak bermanja, aku dekati… Mak
    Bila nak bergesel, aku duduk sebelah… Mak
    Bila nakal, yang memarahi aku… Mak
    Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah… Mak
    Bila takut, aku selalu panggil… “Ummmmiii!”... See More
    Bila sakit, orang paling risau adalah… Mak
    Bila buat hal, yang marah aku dulu… Mak
    Yang selalu berleter kat aku… Mak
    Bila nak kahwin, orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Mak

    sangat terkesan baca post ni.
    cayala brado kapak(BK)..
    inshaAllah, mak dpt rasa punyaaa..
    *alhamdulillah, mak dah sihat ehh..jaga mak k..

    ReplyDelete
  2. salam,

    menarik!
    selamat hari ibu kepada semua pengunjung wanita/ibu di blog ini.

    wassalam.

    ReplyDelete
  3. best nii..saya sayang mama saya..waaaa...mcm nk nanges oh..k la..jaga mak leklok..
    dan..










    .jauhi maksiat.
    .amal ilmu yg anta ade.

    ReplyDelete