Perguruan Ahli Bait dan Tuk Kenali


Perguruan Ahli Bait dan Tuk Kenali

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu.

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillahillazi Hadana Li Haza Wa Maa Kunna Linahtadia Laula 'an HadaanaALLAH. Asyhadu An Laa Ilaaha Illa ALLAH. Wa Asyhadu Anna Muhammadan 'Abduhu Wa Rasuluhu. Arsala Rasuulahu Bil Hudaa Wa Diinil Haq, Wa Kafaa Billahi Syahiida. Alllahumma Solli Ala Muhammad Wa Aali Muhammad.

Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAWAW, para Ahli Baitnya dan seluruh pewarisnya dari awal hingga akhir. Salam Perjuangan buat semua pembaca setia blog bersejarah ini. Sudah sekian lama aku tidak menulis disini. Inilah artikel pertama dalam tahun 2014. InsyaALLAH, bermula dari tarikh ini, sekiranya ada idea dan cetusan yang hendak dinukilkan, aku akan menulisnya disini.

Untuk pengetahuan, pada malam 24 Januari 2014 yang lalu, aku bersama dua orang rakan telah pergi ke sebuah lokasi untuk satu pertemuan. Pertemuan itu dilangsungkan sempena bertemunya dua aliran pengajian Makrifat Tuk Kenali. Pertemuan di antara Haji Shaari pengarang kitab "Ilmu Makrifat Tuk Kenali" dengan Pak Ali dari aliran Ahli Bait dan Tuk Kenali. Perjumpaan antara mereka berlangsung sekitar dua jam sahaja dan hanya satu resolusi yang berjaya dicapai, Haji Shaari mengalah dan akhirnya mengakui bahawa dirinya lemah dan bukanlah guru yang selayaknya.

Selepas itu rombongan Haji Shaari pun berlalu pergi kerana mereka tidak mahu lagi menjawab persoalan yang diajukan oleh bahagian geng Pak Ali. Maka setelah pemergian mereka, perbincangan diteruskan sesama ahli antara "Perguruan Ahli Bait dan Tuk Kenali". Alhamdulillah, banyak ilmu baru yang berjaya aku kumpulkan dan sebahagiannya aku petik kemudian aku nukilkan disini untuk tatapan kalian semua.

Tanpa membuang masa, ayuh sama-sama kita baca apa yang aku berjaya peroleh.... Sebenarnya banyak lagi, tetapi aku kira yang lain-lain itu memang tidak sesuai untuk diceritakan kepada umum kerana ia lebih membabitkan pelbagai perkara dan aspek termasuk keselamatan. Maka, apa yang aku catatkan disini, telahpun ditapis berulang kali, dan inilah hasilnya.... Ayuh, sama-sama kita menelusuri ilmu yang ingin aku kongsikan ini. Selamat Membaca !

---

Fitnah Akhir Zaman


Malam tadi aku janji nak cerita serba sedikit kan pasal perjumpaan ngeteh dengan geng "Perguruan Ahli Bait dan Tuk Kenali" kan.... so disini sudilah kiranya kalian membaca beberapa point yang hendak aku kongsikan. Selamat membaca !

1. Seorang guru mursyid TIDAK akan sama sekali mengalah dalam hujjah ketika hendak menegakkan kebenaran.

2. Seorang guru mursyid TIDAK akan sama sekali mengelat daripada diajukan soalan.

3. Seorang guru mursyid PASTI mahir dalam selok belok lughah. Selagi seseorang itu tidak tahu ilmu lughah, dia TIDAK layak bergelar MURSYID. Sekurang-kurangnya seorang guru itu harus tahu asas lughah.

4. Perjalanan hidup kita sekarang sudah benar-benar berada diambang zahirnya Dajjal.

5. Antara tanda-tanda besar zahirnya Dajjal adalah diangkatnya seorang pemimpin dalam kalangan Tentera As-Sufyani dan dibantu oleh Bani Kalb. Mereka akan menawan Syam dan Hijaz.

6. Ketua As-Sufyani sudahpun berada di Hijaz namun belum di angkat secara rasmi.

7. Perang antara Syiah dan puak Sunni di Syria dan lembah Syam akan berlarutan sekurang-kurangnya setahun lagi. Ini bertepatan dengan hadis, akan berlaku perang yang panjang suatu masa nanti.

8. Antara Dajjal dan Imam Mahdi, Imam Mahdi TIDAK akan muncul selagi belum zahirnya Dajjal.

9. Antara pemahaman orang mengenai Dajjal adalah sama seperti yang tertera di dalam hadis secara literal. Sesungguhnya, apa yang ada pada diri Dajjal itu adalah terbalik daripada yang dinyatakan dalam hadis.

10. Dajjal adalah dari kalangan orang Islam sendiri. Hampir keseluruhan umat Islam akan mengikuti Dajjal. Hanya segelintir sahaja yang tidak mengikut Dajjal. Dan mereka itulah golongan yang sedikit.

11. Basyar akan kalah dalam perang di Syria. Proksi Basyar termasuk Syiah dan Komunis akan kalah juga setelah tamat tempoh 'perang yang berpanjangan'.

12. Cina akan membelot pakatan "Shang Hai Co-op" atau pakatan Syiah-Komunis mereka satu masa nanti.

13. FSA dan seluruh tentera yang bersama mereka termasuk lebih kurang 84 buah negara wakil dan juga Taliban, Al-Qaeda serta ISIS dan seangkatan dengan mereka, adalah BANI KALB. Merekalah yang dimaksudkan dengan Bani Kalb.

14. Bani Kalb akan membantu As-Sufyani.

15. As-Sufyani sudah berada di Tanah Hijaz. Ketua mereka ada di antara Makkah dan Madinah.

16. Antara sesama Bani Kalb akan berlaku perpecahan sebelum tibanya pemimpin yang mereka persetujui bersama.

17. Telah berlaku 2 kali perlantikan ketua As-Sufyani tetapi gagal. Perlantikan pertama telah berlaku beberapa tahun lepas dengan ketua mereka sendiri meletak jawatan. Ketua ke-dua juga meletak jawatan. Ketua ketiga belum di-declare.

18. Kelak As-Sufyani akan datang dari arah Syam menuju Hijaz untuk menghalang pasukan Al-Mahdi daripada mara ke Makkah/Madinah. Tetapi As-Sufyani akan dikalahkan di padang pasir. Di dalam hadis menyebut, As-Sufyani akan tenggelam ditelan pasir.

19. As-Sufyani berasal dari keturunan Muawiyah bin Abu Sufyan. Perkataan 'sufyani' itu sendiri merujuk kepada nama Abu Sufyan dan leluhurnya serta nasabnya.

20. Rasulullah SAWAW pernah memberitahu ketika Fathu Makkah, "Masuklah ke rumah Abu Sufyan nescaya kamu akan selamat." Itu memberi isyarat bahawa Abu Sufyan masih lagi mahu mengamalkan penyembahan lata dan uza.

21. As-Sufyani akan MENENTANG Al-Mahdi. As-Sufyani akan membantu tentera DAJJAL.

22. As-Sufyani akan menjadi proksi kepada Yahudi untuk menipu umat Islam.

23. Majoriti umat Islam akan mengakui bahawa As-Sufyani adalah perjuang Islam yang sebenar dan ditunggu-tunggu.

24. Majoriti umat Islam juga tidak akan dapat menerima kisah yang disampaikan tentang As-Sufyani ini.

25. Dajjal pula akan datang dengan memunculkan diri seperti seorang Islam dan dia akan mengajak orang berbondong-bondong mengikuti percakapannya.

26. Ramai umat Islam akan berbondong-bondong mengikuti Dajjal kerana mereka menganggap itulah pembantu umat Islam yang ditunggu sekian lama.

27. Bani Su'ud atau Saud atau Saudi pula mempunyai darah keturunan Yahudi dari belah ibu.

28. Kali pertama kekuasaan umat Islam berpindah tangan kepada orang yang berdarah Yahudi adalah ketika jatuhnya Usmaniah 1924. Ketika itu pemerintahan Islam berpindah daripada Turki ke Hijaz. Lantas Bani Su'ud menaiki takhta dengna mengenepikan darah Ahli Bait yang menjaga kota Hijaz ketika itu. Lalu mereka mengubah nama Hijaz kepada Arab Saudi atau Saudi Arabia.

29. Maka antara Bani Su'ud, As-Sufyani dan Bani Kalb, mereka bersekutu.

30. Bani Kalb adalah anjing kepada As-Sufyani. As-Sufyani pula adalah proksi kepada Su'ud. Su'ud pula sekutu kepada YAHUDI. Yahudi adalah MUSUH Islam.

31. Kerana itulah Dajjal itu akan muncul dari kalangan orang Islam itu sendiri.

32. Disebabkan Bani Su'ud itu asalnya berdarah campuran dengan Yahudi, maka mudahlah bagi para Yahudi untuk menerima mereka kerana mereka bukan goyyim.

33. Manakala Bani Su'ud juga asalnya datang daripada Najad atau Najd.

34. Najd ini adalah tempat munculnya tanduk syaitan.

35. Kita simpulkan, maka kita andaikan Dajjal akan muncul dari kalangan mereka.

36. Kerana itulah, ramai umat Islam yang akan tertipu dan mengikuti Dajjal. Sementelah Dajjal itu sendiri membawa maksud "TIPU".

37. Ramai yang akan mempercayai Dajjal kerana perwatakannya dan kalamnya yang menyerupai Islam.

38. Dajjal akan muncul dari kalangan Islam sendiri lantas memperbesar pengaruhnya sebelum dia diangkat menjadi 'Nabi' atau 'Tuhan'.

39. Dajjal juga akan hadir dalam perwatakan seorang alim dan menyerupai ulamak atau menyerupai seorang imam. Dia tidak akan datang dengan mata buta sebelah dan TIADA ejaan "Kaf fa ra" di dahinya !

40. Majoriti umat tidak akan dapat mempercayai kisah ini dan mereka akan mengikuti Dajjal. Wal Iyazu Billah.

41. Manakala, dipihak Imam Mahdi pula mereka hanyalah dari kalangan yang sedikit.

42. Setiap apa yang diketahui oleh pengikut Imam Mahdi itu akan bersangkut paut sesama mereka.

43. Pengetahuan mereka adalah sama. Pendirian mereka juga sama. Pengakuan mereka juga sama. Penafian mereka juga sama. Percakapan mereka juga sama. Perlakuan mereka juga sama. Perseteruan mereka juga sama. Persekutuan mereka juga sama.

44. Ini menunjukkan bahawa mereka bersatu hati dan mereka sangat kuat dalam pertautan antara sesama mereka.

45. Apabila dikumpulkan mereka ini, sudah pasti akan mampu menggegarkan dunia.

46. Namun, sebelum mereka terkumpul, setiap daripada mereka akan berada berasingan. Masing-masing membawa bahagian tersendiri.

47. Masing-masing tidak kenal antara satu sama lain.

48. Apabila berjumpa antara sesama mereka, akan ada tautan dalam hati mereka seperti sudah lama berkenalan.

49. Mereka itu apabila bercerita, pasti cerita mereka akan ditolak mentah-mentah oleh orang awam.

50. Pengetahuan mereka sangat berbeza daripada majoriti ummat.

51. Setiap daripada mereka mempunyai kelebihan tersendiri.

52. Setiap daripada mereka mempunya kemahiran dan kepakaran ilmu yang berbeda-beda.

53. Namun, setiap daripada mereka mempunyai ibu atau sumber ilmu yang sama. Ibu sumber ilmu yang satu. Sumber ilmu yang jitu.

54. Sumber ilmu mereka datang daripada Itrah Ahli Bait.

55. Apakah Itrah Ahli Bait itu?

56. Mereka mampu memberikan jawapan terhadap apa jua kupasan yang diutarakan oleh ummat. Sekurang-kurangnya mereka mahir berfikir dan kuat menggunakan akal yang waras.

57. Setiap daripada mereka telahpun ditanda pada tubuh jasad mereka.

58. Sampai satu masa, akan tibalah fitnah yang besar di alam semesta ini.

59. Ketika fitnah itu tersebar, kesemua mereka ini seakan-akan diam dan tidak mampu berani berkata-kata. Apa yang mereka ketahui tidak dapat disuarakan. Setiap yang mereka suarakan akan ditentang habis-habisan oleh orang ramai.

60. Sampai satu tahap, mereka mungkin dikejar-kejar. Mereka mungkin diperhatikan. Mereka mungkin dipantai. Mereka mungkin akan dibunuh oleh orang-orang yang bencikan kebenaran. Mereka mungkin dimusuhi dan diperangi oleh orang yang takutkan kebenaran.

61. Zaman fitnah itu sedang kita lalui sekarang dan sedang menuju kemuncaknya dalam beberapa tahun lagi.

62. Dizaman yang kita sedang lalui ini, alangkah susah dan sukarnya hendak menegakkan kebenaran.

63. Ramai orang terkeliru antara benar dan salah. Ramai orang tidak dapat membezakan kaca dan permata. Kebenaran itu tersirna tatkala disuluh dengan cahaya yang amat terang benderang.

64. Kita tidak dapat lagi meneliti apakah sumber cerita kita itu benar atau salah. Kerana kita sudah tidak punya sumber rujukan kita tersendiri.

65. Kebenaran dalam kitab-kitab sudah dihapuskan.

66. Kebenaran dalam cerita-cerita sudah banyak ditokok tambah.

67. Kebenaran hanya tinggal pada lisan yang jujur dan menyampaikan daripada satu guru kepada satu guru dan disampaikan pula kepada kita.

68. Kebenaran itu tidak mustahil akan datang daripada orang yang perwatakannya biasa-biasa sahaja.

69. Mereka menyembunyikan kebenaran yang mereka ketahui.

70. Mereka runsing sekiranya kebenaran itu terbuka tatkla ummat terkeliru, nescaya leher mereka akan dipancung.

71. Kerana itulah Saidina Ali KMW pernah berkata, sesungguhnya aku menggenggam dua karung ilmu milik Rasulullah SAWAW dan satu daripadanya aku beri kepada umum dan satu lagi tidak.

72. Itu sendiri telah menzahirkan betapa ketika itu juga telah berlaku fitnah yang menyebarluas.

73. Ekoran fitnah di zaman itulah ia meleret sehingga ke zaman ini.

74. Sejarah kita sebagai umat Islam telah berputar belit.

75. Kita hanya tahu sejarah yang umum sahaja yang ada tertulis dalam lembaran kitab.

76. Majoriti kita tidak pernah tahu siapa Nabi bagi ummat Melayu. Sedangkan Nabi Muhammad SAWAW pernah berkata, setiap bangsa itu telah diutuskan bagi mereka Nabi mereka.

77. Majoriti kita tidak pernah tahu sejarah yang berlaku semasa zaman Nabi Nuh AS dan zaman Nabi ALLAH Sulaiman AS.

78. Ramai orang tercari-cari sejarah yang hilang ini.

79. Ada yang mencarinya kerana mahukan sesuatu. Ada yang mencarinya kerana mahukan pengikut. Ada yang mencarinya kerana kemasyhuran. Ada yang mencarinya kerana mahukan harta kekayaan. Ada yang mencarinya kerana mahukan pangkat dan gelaran sebagai raja atau imam agar diikuti orang. Ada juga yang mencarinya kerana mahu menjejak keturunan Ahli Bait yang dicari-cari.

80. Antara keturunan Ahli Bait yang dicari itu, ada yang mencari mereka kerana mahu membunuhnya dan ada yang mencarinya kerana mahukan kebenaran.

81. Lantas setelah mereka bertemu dengan kebenaran, maka mereka tidak lagi berpaling dan terus berjalan kehadapan.

82. Ramai orang gagal dalam cubaan. Mereka ragu di dalam hati. Apakah jalan yang aku bawa ini benar atau tidak?

83. Hati mereka goyang dan gentar tatkala mereka menyaksikan ramainya umat Islam yang tidak sefahaman dengannya.

84. Alangkah bahagianya orang yang dapat menggenggam erat kebenaran dan mengamalkannya. Paling kurang dia amalkan untuk diri sendiri. Alangkah bahagianya dia kerana berjaya beroleh kebenaran yang dicari ramai orang.

85. Alangkah bahagianya mereka ketika itu, merekalah sebenarnya golongan yang sedikit itu.

86. Hati-hati mereka bertaut antara satu sama lain bagaikan Ikhwan dan Ikhwan yang lain saling berkasih sayang. Mereka tahu peranan mereka sesama lain.

87. Tetapi, tiada siapa yang tahu betapa peritnya hidup mereka ketika mana kefahaman mereka ditolak majoriti umat. Kebenaran yang mereka sampaikan disangkal oleh orang awam.

88. Ketika itulah, Al-Furqan akan berperanan sebagai pembeza antara yang Haq dan Bathil.

89. Ramai juga orang yang merasa diri mereka benar. Tetapi mereka akan gagal dan jatuh terjelepuk tatkala bertemu Al-Furqan.

90. Orang yang dihati mereka punyai Baitullah, sudah pasti akan dengan mudah dapat membezakan mana satu yang Haq dan mana satu yang batil.

91. Dalam berjuta kebenaran, hanya ada satu sahaja HAQ.

92. Maka, kesimpulan daripada kisah tentang kebenaran ini, dapatlah kita nilai sejauh mana kepercayaan yang telah kita pegang.

93. Dari situ dapatlah kita ketahui apa yang harus kita lakukan setelah ini. Adakah sudah benar jalan yang kita bawa?

94. Adakah guru mursyid kita sudah pernah mengajarkan kepada kita segala Ilmu yang disampaikan ini??

95. Nah, sekarang tiba giliran anda semua setelah penat membaca.

96. Anda punya hak untuk membezakan mana kaca mana permata.

97. Maka, bezakanlah pemahaman yang murni itu dengan pemahaman yang tidak murni. Asingkanlah.

98. Ketika itu, ambillah yang HAQ dan tinggalkan yang bathil.

99. Teruskan perjalanan dan teruskan pencarian anda.

100. Anda akan bertemu juga dengan kebenaran disuatu masa nanti.... Tekadkan dalam hati. Nescaya akan ketemu jua !

ALLAHUMMA Solli Ala Muhammad wa Aali Muhammad, Wa Ajjil Farjahum. Solaatan Daaimatan bi Dawaami Mulkillah. Alaika Ya Sayyidi Ya RasulALLAH. Solla AlaikaALLAH, Ya Adnani....

Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Muhammad bin Abdullah, penghulu sekalian ummat dan sebaik-baik manusia pembawa Rahmat. Salam kesejahteraan buat seluruh Ahli Bait yang terpelihara dan kepada para Sahabat-sahabat Baginda yang baik-baik. Semoga kita semua digolongkan dalam kalangan orang-orang yang menerima petunjuk dan dapat mengikuti jejak langkah perjuangan Imam Mahdi. Semoga kita sama-sama dijauhkan daripada fitnah Dajjal.

WALLAHUA'lam Bessawab.

Sekian,
Terima kasih.


----
Begitulah serba sedikit 100 point yang ingin aku kongsikan. Terima kasih kepada semua yang sudi membaca. Tahniah juga diucapkan kerana rajin membaca sehingga habis. Kepada yang belum membacanya sehingga habis, tolong baca dahulu dari point pertama hingga point ke-100 untuk memberikan kefahaman pada diri anda sebelum anda memberikan komentar.

Segala komentar amatlah saya hargai dan akan saya balas jika dirasakan perlu. Salam sayang dan salam rindu buat semua peminat tulisan aku yang tak seberapa ini.... InsyaALLAH aku tetap akan terus menulis !

Terima kasih sudi membaca.
Sekian,
Wassalam.

-bradokapak-
Penulis Cerita Akhir Zaman.
Pengkaji Ilmu Itrah Ahli Bait.

98 comments:

  1. Menarik.....tp sememangnya msh ramai didlm kekeliruann...

    ReplyDelete
  2. Macam mana nak join muzakarah Pak Ali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)
      setuju tak bradokapak bahawa Al-Mahdi ini ada di Malaysia?
      lebih 57 tahun kita merdeka.. kita hidup dengan aman damai.
      itu semua ada hikmahnya. bukan sahaja-sahaja Allah bagi pada kita.

      http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz30GyT7JJq

      Delete
  3. boleh cerita lebih lanjut mengenai ilmu yg ade pada saidina Ali yg tidak disebar kepada umum tu? adakah ilmu tu sama seperti yg tareqat2 amalkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sama dgn tarekat. tapi antara yg terkandung adalah cerita dan sejarah yang tidak tercatat dimana2...... sy dah jelaskan dlm beberapa point di atas. cuba kaitkan. :)

      Delete
    2. Saya mengambil dari guru saya almuhtaram sayyidul Habib Mustofa bin ali bin Ibrahim al Haddad hafizahullah tentang kata-kata sahabat Abu Hurairah seperti berikut:

      “Aku telah hafal dari Rasulullah 2 macam ilmu,  pertama ialah ilmu yg aku dianjurkan utk menyebarluaskan kpd sekalian manusia yaitu Ilmu Syariat. Dan yg kedua ialah ilmu yg aku tidak diperintahkan utk menyebarluaskan kpd manusia yaitu Ilmu yang seperti “Hai’atil Maknun”. Maka apabila ilmu ini aku sebarluaskan niscaya engkau sekalian memotong leherku"

      Persoalan saya, apakah Sayyiduna Ali karamallahuwajhah yg mulia memberi maksud yang sama, atau sebenarnya ada kekeliruan yg berkata adalah sahabat Abu Hurairah dan bukannya beliau (Sayyidina Ali ra)... mohon pencerahan

      Delete
    3. kenapa Sayyiduna Ali cakap 1 karun ilmu lagi dia simpan..
      kerana... 1 karun ilmu itu bukan semua orang boleh ikut amalnya.
      dan ia tidak sesuai untuk darjat kita sebagai orang awam.
      dan boleh jadi jika ilmu itu disebarkan boleh mengelirukan banyak umat islam.
      walhal.. ilmu itu baik jika kita betul gunanya.

      Delete
    4. Jikalau kamu mengetahui ilmu yg satu lg pasti leher kamu akan dipenggal..

      Delete
  4. sangat seronok membaca tapi ada part2 yang kurang faham

    ReplyDelete
  5. Nabi umat melayu? Boleh tolong ulaskan? Bukankah kita ikut Rasulullah,nabi seluruh umat akhir zaman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasulullah nabi penghabisan kan? nabi umat melayu yang brado tulis tu masa zaman sebelum Muhammad Rasulullah. jangan cepat terfitnah diri sendiri

      Delete
    2. ya benar.... Rasulullah SAWAW adalah penutup segala nabi. so mmg kita ikut Rasulullah SAWAW... tapi sblm Rasulullah SAWAW diutus, adakah tiada Nabi bagi ummat melayu?? pasti ada.... so nak tau siapa, kena carilah...

      Delete
    3. salam

      dalam al Quran cerita rasul rasul diutus tidak putus-putus. rasul ini tidak semestinya nabi. jadi mereka memang sentiasa ada sehinggalah akhir zaman. Surah Yaasin yang dibaca oleh umat melayu pada malam jumaat mengkisahkan kedatangan 3 rasul. siapa mereka dan untuk siapa mereka diutus? al Quran itu tidak statik dan tidak jumud, jika kisah yang diceritakan pernah berlaku, ia boleh dan tetap boleh berlaku pada zaman selepasnya secara berulang ulang. Kenabian pula pada kelasnya yang tersendiri...

      Delete
    4. ha ha ha dah terbalik......
      setiap rasul tu Nabi
      tapi tak semua nabi tu Rasul

      Delete
    5. yang terbalik ialah kefahaman yang diberikan oleh orang-orang yang melebihkan sesuatu melebihi al Quran. Malaikat tu Nabi ke? Angin yang diutus tu Nabi ke? Burung yang diutus itu Nabi ke? Tak kan? Jin pun ada rasul dari kalangan mereka. Rasul utusan Allah itu berbagai dan pelbagai seperti yang dikisahkan dalam al Quran. Antara Rasul akhir zaman selepas Nabi Muhammad dari kalangan manusia ialah 3 orang rasul seperti yang disebutkan dalam surah Yaasin seperti yang aku sebut di atas. Siapa mereka? 1. Isa Ruhullah anak Maryam al Muqaddasah, 2. Khidir Rasulullah si lelaki hijau. 3. Al Mahdi Al Muntazar sang penutup.

      Delete
    6. ye ke?
      kau dah pandai tahap gaban ilmu bahasa 'Arab dan ilmu-ilmu al-Quran. dah boleh buat ijtihad baru?
      Rasul adalah mana-mana Nabi yang bawa risalah kepada kaum-nya dan mengajar mereka apa yang mereka tidak tahu atau lupa. jin takda nabi dari kalangan mereka. Rasulullaah shalallaahu 'alaihi wassalaam telah berda'awah dan membawa sebahagian dari mereka kepada Islam. Nabi Isa 'alaihissalaam bila datang lagi bukan sebagai nabi dan rasul kerana telah sirna kedua-duanya.

      Imam Mahdi jikalau muncul dia pada awal kurun makanya dia seorang mujaddid kalau datang sekarang ini dia hanyalah seorang qutubul ghaus sahaja.

      Delete
    7. ye ler macam al Quran sebut. kalau kamu mahu ambil yang lain silakan lah. tapi nak letak mana perkataan yang Allah sebut contohnya "arsalna"?. aku tak kata pun ada Nabi dikalangan jin, yang ada hanyalah rasul utusan dikalangan mereka. zaman ini sudah beribu tahun, Nabi Muhammad hidup tak sampai 100 tahun pun, yang baki lagi beribu tahun tu Tuhan biarkan jin sesat ke tanpa utusan pemberi peringatan? Allah tu Raheemun. Cukuplah Dia tak pernah-pernah berhenti mengutuskan peringatan demi peringatan dan ikut suka Dia lah nak utus sesiapa pun. Manusia pulak yang sibuk nak menetapkan itu ini untuk Tuhan.

      hint untuk kamu, jika zaman sekarang sudah sangat baik, terpimpin oleh para ulama yang kamu sanjung, tak perlu lagilah Tuhan menurunkan Savior samada ia Imam al Mahdi, Isa, Khidir atau lain lain. Mereka semua dizahirkan apabila keadaan menjadi parah, di saat saat akhir apabila kebanyakan manusia berputus harap pada Tuhan. hint lagi; manusia yang membunuh itu berdosa besar, berzina berdosa besar, mencuri berdosa besar tetapi dosa besar mereka adalah jauh lebih kecil dari dosa besar ulama su' yang suka suka hati mengubah hukum Tuhan sehingga hukum Tuhan menjadi seperti biskut sahaja sekejap halal sekejap haram,

      dalam al Quran ada sebutkan al Mahdi secara spesifik dan tepat, cukuplah ia sebagai bukti kebesaran Allah Yang Maha Besar. Juga terdapat sebutan Malaya dan pengkisahannya di dalam al Quran.

      Delete
    8. perkataan dalam bahasa 'Arab ada yang dari segi lughah tidak sama maknanya dengan dari segi deen. contohnya perkataan rasul. maka adalah tidak adil dan tidak berdisiplin mengambil makna dari segi lughah untuk untuk di gunapakai bagi perkara yang telah tetap hukumnya seperti makna rasul dari segi ilmu usuluddin. mentafsir ayat al-Quran tidak boleh di buat sesedap rasa mesti mengikut disiplin ilmu-ilmu yang tidak kurang dari 12 jenis ilmu.

      tiada orang yang sebuk menetapkan itu ini untuk Allah. ulama yang hak tidak sesemborono menetapkan apa hukum pada syara' atau makna pada ayat-ayat.

      juga tidak aku mengatakan tidak ada rasul di hantar kepada golongan jin sebelum Rasulullaah shalallaahu 'alaihi wassalaam. aku tuliskan bersangkutan dengan Rasulullaah shalallaahu 'alaihi wassalaam di sini kerana ada dalilnya.

      juga tidak aku kata 'zaman sekarang sudah sangat baik' malahan on the contrary. sekarang aku tengah tunggu masa di mana setiap orang yang pakai serban dan jubah tidak lagi boleh di percayai. jika masa nya telah sampai then benar-benar Islam telah kembali asing. but the time is not here now. not yet.

      terpimpin dengan ulama yang aku sanjung? sungguhpun aku bersimpati dengan perjuangan Datuk Seri Najib namun aku tidak pernah menadah kitab di hadapan atau berzikir bersama ulama umno atau ulama tv. dan mereka ia-itu ulama yang aku sanjung itu sangat berhati-hati.

      insya'allaah Imam Mahdi akan muncul. 60 tahun lagi. atau kurang atau lebih dari itu.

      boleh kau bagi tahu secara spesifik dan tepat ayat al-Quran di mana sebutan Imam Mahdi dan Malaya boleh di jumpai.

      jika tiada al-Quran maka tidakkah engkau dapat melihat kebesaran Allah? apa makna AYAT?.

      Delete
    9. Al Hamdu Li Allahi. Bagus la kamu fikir begitu. Tetapi kamu harus ingat yang menetapkan disiplin ilmu itu juga manusia. Aku pernah jumpa orang yang belajar bahasa arab melalui al Quran, beliau seorang ummi tidak tahu membaca tetapi diajar oleh Tuhan bahasa arab melalui al Quran tanpa melalui guru dari kalangan manusia pun. Al Quran itu sebenarnya untuk semua manusia. Bukan terhad kepada yang faham bahasa arab dan disiplin ilmu yang kamu sebut. Iya, pada adat kita memerlukan pembelajaran secara disiplin tapi ia bukanlah satu satunya jalan. Masih terdapat 1001 jalan Allah Mengajar hamba Nya.

      Kuncinya satu sahaja iaitu rendah tunduk menunduk diri kepada Allah serendah rendahnya. Cuba fikir, kita tak sanggup pun nak faham apa maksud Yaa dan apa maksud Siin pada permulaan surah Yaasiin. Kenapa? Sebab kita manusia yang sombong kepada Tuhan. dia yang paling faham al Quran ialah Jibril yang menyampaikan al Quran. dia yang paling faham al Quran ialah Nabi Muhammad yang menyebarluaskan al Quran. dia yang paling faham al Quran ialah al Mahdi yang diajar secara terus oleh Tuhan pada satu malam sahaja tanpa melalui disiplin-disiplin ilmu yang ditetapkan oleh sesiapa pun. Begitulah para rasul sebelumnya yang turut diajar secara langsung di belakang hijab. jika mereka mengajar berdasarkan riwayat walaupun didakwa bersambung riwayatnya, apa yang disampaikan itu sudah tidak tulen lagi. begitulah Allah memelihara kemurnian Deen Nya.

      Iya, jika suka hati menafsir ayat, suka hati menterjemah ayat dan sebagainya, kemungkinan sesat itu adalah tinggi. Tetapi selagi kita merendah diri sebagai seorang hamba, sesatlah macam mana pun pasti Dia akan pulangkan kita ke jalan Nya yang lurus. hal ini jika disebutkan akan menjadi panjang maka cukuplah setakat ini.

      masanya sudah lama tiba, tak perlu tunggu lagi. yang berjubah beserban tidak lagi boleh dipercayai. ulama penjilat kerajaan dan ulama komersial (ulama cari makan) hanyalah dua golongan ulama su'. ada lagi yang lebih tersembunyi. kamu boleh semak fatwa-fatwa di beberapa buah negeri yang mana fatwanya tidak konsisten dan berubah ubah, macam aku kata sekejap halal sekejap haram, cam biskut je. kemudian, ada lagi lapisan ulama su' yang terlebih tersembunyi.

      mati itu lebih dekat pada diri kita dari al Mahdi. Jika aku sebutkan dimana ayatnya, di mana sebutannya, sudah pasti akan jadi fitnah disini. lagi pula aku juga banyak salah dan silap. jika benar kamu mahu tahu, mintalah pada Yang Mendengar Doa, mintalah pada Yang Memperkenankan Hajat supaya Dia Mengajar kamu ayat-ayat Nya yang sempurna. Pasti Dia Mendengar Hajat kamu dan Mengajar kamu lebih daripada apa yang boleh diajar oleh orang lain. hint: apa yang Tuhan sebut itu, itulah ia bukan selainnya. buat permulaan, apa makna dan beza Allaha, Allahi, Allahu yang mana ketiga-tiganya disebutkan pada tempat tempat tertentu berbeza-beza di dalam Al Quran?

      Kalam Tuhan, spesifiknya Al Quran itu sungguh, sungguh, sungguh menakjubkan dan sungguh, sungguh, sungguh aguung... kemudian barulah datang sunnah yang murni

      Delete
    10. Al quran tu mukjizat rasulullah. Mukjizat nie bukan main2. Sape ada hakikat alquran maka kata2nya umpaya kun fayakun. Mcm mukjizat nabi2 terdahulu. Kita sekarang x berapa yakin tula sbb apa yg kita baca x menjadi. Then kita nie byak buat syirik dgn Allah tu sbb ilmu Al quran x menjadi. Ilmu al quran adalah ilmu nabi muhammad dan ilmu nabi terdahulu. Kita lebih suka belaja ilmu sains berbanding ilmu al quran. Sekian. Tuntutlah ilmu sampai ke negeri china. Kena tawaduk dan ikhlas. Betulakn niat utk beramal bukan bermegah2

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon copy paste utk bog saya syeh ... http://alamsufisma.blogspot.com

      Delete
  7. ..saya telah menghabis 100 point...sangat menggetarkan jiwa...

    ReplyDelete
  8. Sudah baca dan sgt mengejutkan ttg wujudnya Ilmu2 Ahlul Bait di tanah melayu. Ilmu2 Ahlul Bait diikuti hampir 400 juta di seluruh dunia majoritinya dr Iran, Segala point yg disebut itu mmg diakui oleh semua pengikut Ahlul Bait dan kerna itu semua pengikut Ahlul Bait cuba utk mempertahankan bumi Syam sekrang dr serangan As-Sufyani. ttp jika ia ditakdirkan, maka kita tunngu lah zahirnya Imam Mahdi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ha ha syiah itu pengikut ahli bait...?
      majority di parsi adalah syi'ah...
      assufyani itu ASWJ musuh syiah parsi
      yang menyerang syam tu lah sufyani
      yang bertahan tu syiah
      kenapa membolak-balik citer...?

      Delete
    2. taw xpe,mak aku ckp kat internet pon bkn sume ley pecaya,separuh tu adalah medium freemason sendiri utk sesatkan kita mcm saya yg cetek agama ni,da jadi taksub dgn benda2 ni.huu

      Delete
  9. Engkau akan tiba..engkau pasti tiba...dikurun ini juga...membawa berita gembira membersihkan noda dan dosa...engkau menjadi idaman dunia...kedatangan mu ditunggu-tunggu...sudah lama kami merindu menempa sejarah lama yang akan berlaku kali kedua...yang akan berlaku kali kedua...

    ReplyDelete
  10. brado, bagaimana kiranya dajjal itu muncul dari kalangan ulama tersohor dunia sekarang tanpa mengira samada ia dari kalangan itrah ahlul bait ataupun dari kalangan orang yang tidak mempunyai hubungan darah dengan Nabi Muhammad. ketika itu, bagaimana mahu tahu kebenaran yang HAQ?

    ReplyDelete
  11. Salam Tuan rumah & saudaraku sekelian.

    Sekadar menyampaikan ilmu yang dikongsi kepada saya, para Nabi yang 'dekat' dengan bangsa Melayu adalah:
    Adam
    Nuh
    Ibrahim
    Khairdir
    Musa
    Daud
    Sulaiman

    Dan Nabi untuk bangsa Melayu pula namanya Malael.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, maaf nabi utk bangsa Melayu bukan Malael. :)

      Delete
    2. Syuaib dan Soleh itu berada di negeri jauh dari Mesir.. dari kalangan kaum bagindalah akan Isa berkahwin.. dan juga khaidir itu juga jauh dari Mesir..

      Delete
  12. Adakah Mujahidin ISIS dan Al Qaeda juga akan menyokong As Sufyani. Jujur dan ikhlas seperti Taliban pun di kaitkan.Bagaimana dengan Hizbut Tahrir dan ikhwanul Muslimin . Dan mereka yang di gelar pengganas oleh Barat. Sekadar bertanya .

    Sekarang ahli sunnah wal jamaah sedang di fitnah, bantai dan di bunuh oleh puak-puak syiah di seluruh dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. TT dah kata ni dah pengakhiran akhir zaman
      yang benar iman dan ilmunya hanya sedikit sekali...
      jika benar bagai di kata
      bersedialah untuk menerima kemungkinan yang di sebut-sebut itu semuannya tak betul...
      termasuk aku dan Tuan Tanah sekali ......
      tapi aku yakin kau di pehak yang betul....

      Delete
  13. Isu Syiah adalah.isu yg ditimbulkan oleh puak As Sufyani supaya bila mereka muncul nanti mereka boleh membantai umat Islam atas nama Syiah.

    Mereka ini yg mencetuskan perbalahan Sunni-Syiah padahal Sunni-Syiah hakikatnya tidak berlaku tanpa hasutan puak As Sufyani

    As-Sufyani berperanan akan membantai Ahlulbait dan para Awlia Allah atas nama Syiah. Bahkan ketika Imam Mahdi muncul di Mekah, mereka akan membuat propaganda bahawa Syiah yang takluk Mekah.

    Ini adalah hakikat berdasarkan kefahaman saya terhadap hadis-hadis akhir zaman.

    Apa tafsiran para pengkaji ttg Dajjal, Yakjuj Makjuj dan tanda-tanda akhir zaman tersilap kerana byknya hadis2 yg dihilangkan/disembunyikan dalam kitab2 yg ada sekarang.

    Bahkah Imam Mahdi kelak juga juga seperti yg org bygkn atau angan2kan.

    Syiah di sisi dajjal sudah tidak berguna untuk sesatkan umat Islam maka dicipta ajaran baru atas nama Al-Quran dan Sunnah yg sgt berkesan utk memesongkan keyakinan umat Islam dipanggil Wahabi.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Tuan BradoKapak, akhirnay muncul juga artikel dari Tuan mengenai gambaran sistem2 keadaan yang akan dihampiri kedatangan dajjal laknatullah.Bila membaca point2 di atas...sejujurnya saya semakin meragui akan kemampuan saya yang saya sangka sudah bersedia..kedatangan dajjal semakin mengelirukan dan berdasarkan pemahaman saya bila membaca artikel tuan, kita benar benar dah semakin ke hujung zaman.Umat Islam amnya juga keliru dengan permainan media masa...bila Tuan mengatakan FSA itulah suffiyani, saya paham ia ad kaitan juga dengan bani saud...kenapa saya tak terpandang 'link' ini?Selamat pulang ke jalan perjuangan Tuan,,walaupun dengan tulisan,,,ia sebenarnya membantu insan2 yang ingin selamat dari fitnah dajjal

    ReplyDelete
  15. Tuan, minta izin save dan cetak untuk simpana/bacaan famili, terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Buat saudar Bradokapak : Sekadar berkongsi ilmu

    http://lasdipo.com/kriteria-kriteria-mujahid-anda-masuk-di-kelompok-anda.html

    http://lasdipo.com/ingin-tahu-cara-syiah-sebarkan-doktrinnya.html

    ReplyDelete
  17. Buat Saudara Bradokapak ; sekadar berkongsi ilmu SeNusantara

    http://www.arrahmah.com/read/2012/03/18/18841-buku-perang-akhir-zaman-suatu-kepastian-yang-akan-tiba-demi-damai-di-bumi.html

    ReplyDelete
  18. ini ada kaitan dengan apa yang lepat belajar ka?

    ReplyDelete
  19. http://lasdipo.com/kriteria-kriteria-mujahid-anda-masuk-di-kelompok-anda.html

    Kriteria-Kriteria Mujahid, Termasuk Kelompok Manakah Anda ?
    28 Jan 2014 ·
    Bismillahirrahmanirrahim

    Alhamdulillah was Shalatu was salaamu ala rasulillah.

    Allah Ta’ala menggambarkan kondisi-kondisi para mujahidin ketika berjihad:

    “…di antara kalian ada yang menghendaki dunia dan di antara kalian ada pula yang menghendaki akhirat…” (Ali Imran: 152).

    Ada seorang lelaki datang kepada Nabi Saw, ia berkata: ”Seseorang berperang karena fanatisme, berperang karena semata-mata keberaniannya dan berperang karena riya’, mana yang disebut fi sabilillah?” Rasulullah bersabda: ”Barangsiapa berperang dengan tujuan agar kalimat Allah menjadi yang tertinggi maka ia fi sabilillah.” (Syuaib al-Arnauth berkata: Isnadnya shahih sesuai syarat Syaikhain).

    Pada tulisan kali ini Insya Allah kita akan mengupas tipe-tipe manusia dalam jihad supaya bisa dimengerti oleh setiap muwahhid dan mujahid yang berada di tsughur atau yang berniat hendak berangkat berjihad. Selanjutnya silahkan kita tentukan sendiri tipe mujahid mana yang kita kehendaki.

    Ada empat tipe kriteria mujahidin di medan jihad:

    Pertama: Tipe Qiyadah (Pemimpin)

    Meskipun tipe mujahid seperti ini didambakan banyak orang, namun hanya sedikit yang bisa meraihnya. Karena sifat-sifat kepemimpinan adalah watak. Adapun watak, sebagian ada yang bisa diusahakan dan ada yang bersifat bawaan. Seperti:

    1.Sifat berani
    2.Bijak
    3.Terampil dalam berinteraksi dengan anggota
    4.Ketepatan firasat dalam menempatkan pasukan
    5.Berani menghadapi musuh
    6.Tegas saat mengeluarkan perintah
    7.Kuat memikul beban psikologis perang dan pelaksanaan taktisnya
    8.Mengerti hukum-hukum syar’I dan cara menterapkannya di lapangan, dan sifat-sifat lainnya.
    Sifat-sifat seperti ini jarang dimiliki manusia pada umumnya. Di kalangan orang Ajam (non Arab) lebih jarang ketimbang dikalangan orang Arab. Dalam hal ini Allah melebihkan orang Arab dengannya di banding bangsa manusia lain.

    Saif Al-Adel Al-Misri, Tokoh Penting Al-Qaeda

    Qiyadah sendiri ada dua macam:

    Qiyadah besar: Yaitu berupa imamah, khilafah atau imarah jamaah. Qiyadah ini punya hukum-hukum tersendiri, termasuk apa saja syarat-syarat yang harus dipenuhi dan bagaimana cara mengangkatnya.

    Qiyadah khusus: yaitu qiyadah di front-front jihad atau tim-tim tertentu yang ditugasi amir untuk menjalankan suatu misi, termasuk di dalamnya tugas memimpin suatu wilayah.

    Dalam qiyadah ada hak dan kewajiban yang jumlahnya sangat banyak, hanya Allah Yang Maha Tahu jumlahnya. Berbahagialah orang yang tidak diuji mengembannya. Siapa yang memintanya ia akan diserahkan kepada dirinya sendiri, tapi jika seseorang diuji harus mengembannya maka akan dimudahkan menjalankannya.

    Dalam memimpin pun manusia berbeda-beda.

    Ada tipe qaid yang sangat bertakwa dan mereka ini banyak jumlahnya, Alhamdulillah. Ada juga yang tidak sampai takwa sekali.

    Ada qaid yang memiliki sifat-sifat pemimpin namun komitmen din-nya kurang, terkadang masih melakukan beberapa jenis maksiat dan penyakit-penyakit hati yang tidak baik seperti rasa senang menonjol, memamerkan kerja yang sudah dia lakukan dan suka berlainan pendapat agar tampak lebih hebat dari kawan-kawannya. Tipe qaid seperti ini ada tapi sedikit. Jika dicopot dari jabatannya dia marah dan berbuat kerusakan. Tapi jika dibiarkan hanya akan merusak dirinya sendiri dan merepotkan yang lain. Untuk tipe qaid seperti ini obatnya hanya ilmu dan iman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rilek la bro......Rajja Nusantara apa khabar beritanya. Panik semacam je...Enjoy ur life lah bro.....Nanti brado kapak jangan deny plak mcam lepas-lepas ye...
      Ini macam punya citer manyak version lah bro...Itu sufyani ka, nasi briyani ka...nabi melayu ka...tuhan melayu ka...apa wa peduli...
      Mau baca Quran sendiri paham ka, baca hadis syok sendiri ka...itu lu punya pasal.....

      Arqam kata Mahdi nak kluar tahun lepas coz Haji Quubra...Hampeh tak kluar gak , last2 khadijah Am bertaubat, tukar nama jadi Khadijah Khas ...
      Tabligh kata depa Bani Tamim......tak tau lah plak...
      Ada group tarekat kata Bulan Julai ni Al Mahdi akan di baiah di hadapan Baitullah.....

      Adus....kemana hala tuju orang Islam ni...Seblum kedatangan Nabi Muhammad saw , ada jugak hear say macam ni...tapi tak menjadikan mereka terlalu fokus kpd sesuatu yg berada didalam Rahsia Allah. Benar kedatangan Al Mahdi...Tapi bagi aku sebagai orang kecil ni...Buat je lah kerja kita...Tak payah nak claim apa2....Nanti jadi macam Rajjjjjjja Nusantara yg hilang entah kemana dinegeri besi belantara...
      Wargh kah kah....

      Delete
  20. huh.. nampaknya macam ramai pula yang pandai dan tak kurang juga yang memandai. berdengung hung hung. itulah rupa akhir xaman, terkeliru dalam fitnah demi fitnah, terbelit sampai tak tahu punca. tahukah anda bahawa apa yang anda semua fikir itu pun sebenarnya akan menjadi fitnah?

    rasanya mudahkah kita kenali watak2 akhir zaman ini? kita hanya bersangka. masing2 mengharap almahdi dari kalangan mereka. masing2 amat berharap serta cuba menafikan selainnya.

    isu yang menarik ialah mengenai assufyani. assufyani itu memang sudah nyata. dah terang benderang, tetapi ... masih ramai yang cuba nafikan. atas tiket berjuang "jihad" kononnya. apa yang pasti assufyani mulanya disokong dan amat direstui olah dajjal. ia sudah pasti. assufyani adalah dari kalangan islam dan punya pengaruh yang sangat besar, mudahnya terpaksa pro israel. mereka tentunya bukan syiah, malah akan menghancurkan syiah bagi mendapat pengaruh dan kuasa yang hebat.

    selain dari itu aku tak berani nak cerita, hehe

    ReplyDelete
  21. As salam..

    Imam mahdi xperlu ditunggu dan tak perlu dicari. Bila tiba masanya keluarlah dia. Hanya org yg beriman iaitu mukmin bukan sekadar muslim akan akan mengenalinya. Bukan atas dasar ilmunya yg tinggi tp atas dasar rahmat Allah. Jgn terlalu obses mencari sesuatu yg tersembunyi dan disembunyikan. Bukan urusan kita. Malah ia cuma membuka ruang bagi syaitan mencucuk jarum hasutan. Menimbulkan fitnah bagi yg tidak memahami. Tuduh menuduh merasakan diri dipihak yg benar. Merasa diri terpilih adalah sangat berbahaya bg diri sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tiba masa dia akan keluar..Tabi kita ni yang perlu mencari..bukan senang2 Imam Mahadi nak datang jenguk kita kat rumah. Sedangkan guru Mursyid pn kita kena keluar mencari, inikan pulak Imam Mahadi.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. Misionaris Syiah di Indonesia

    Di Indonesia ada 2 organisasi besar Syiah

    1.Wadah ABI (Ahlul Bait Indonesia) yang menaungi para Habaib dan keturunan Arab Indonesia dengan menjadikan Iran sebagai marja’nya.
    2.Wadah IJABI (Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia) dengan salah satu tokoh kuncinya adalah Jalaluddin Rahmat dengan menjadikan Libanon sebagai marja’nya.
    Para penyebar Syiah terdapat dua golongan

    1.Misionaris Syiah yang jahr, terus terang dihadapan umat bahwa dirinya Syiah seperti Jalaluddin Rahmat, Ahmad Baraqba dan seterusnya. Mereka berani mengatakan di khalayak karena mereka sudah mempersiapkan diri sebagai sebuah bentuk kesatuan.
    2.Misionaris Syiah yang taqiyah dan bersifat abu-abu. Misionaris ini lebih berbahaya daripada yang pertama, karena membuat subhat dikalangan umat Muslimin. Golongan kedua ini selalu:
    Memberikan pernyataan bahwa Syiah dan Sunni itu sama, tidak perlu untuk diperdebatkan.
    Syiah itu tidak sesat sebagaimana yang dinyatakan perwakilan IJABI Medan dalam debatnya dengan Prof. Dr. Muhammad Baharun dan Kiyai Idrus Romli.
    Senantiasa mengangkat isu untuk mencintai Ahlul Bait versi Syiah yakni keluarga Nabi jalur Keturunan Ali bin Abi Thalib RA saja.
    Mengatakan Sahabat Muawiyah bin Abi Sofyan RA bukan sahabat Nabi saw, seorang munafiq dan berbagai celaan lainnya.
    Menyampaikan bahwa dalam riwayat Imam Bukhari ada para perawi Syi’ah. Siapa yang menghujat atau menyesatkan Syi’ah berarti menghujat Bukhari.
    Mereka berani menyatakan kelompok Ahmadiyah itu sesat bahkan kafir, tetapi kepada Syiah tidak. Padahal Syi’ah dan Ahmadiyah sama-sama sesatnya, bahkan Syiah justru lebih besar dan komplek kesesatannya. Sehingga MUI JATIM menyatakan bahwa 10 kriteria aliran sesat ada semua dalam ajaran Syi’ah dan semuanya diamalkan.
    Tipe Misionaris yang kedua ini bila dikatakan kepadanya bahwa dirinya Syiah, maka dia akan marah dan menyatakan diri bahwa dirinya seorang muslim.
    Dalam pembahasan kajian fikih yang diadakan selalu saja mengangkat pendapat Mazhab Ahlul Bait sebagai pengganti kata Syiah. Kalangan ini akan menyampaikan bahwa pendapat Abu Hanifah, Malik, Syafi’I dan Ahmad demikian. Adapun menurut pendapat Ahlul Bait demikian. Dan yang rajih adalah pendapat Ahlul Bait. Atau menggunakan kalimat yang semisalnya; madzhab keluarga Nabi, pendapat Amirul Mukminin Ali dan seterusnya.

    ReplyDelete
  23. Salam tuan..
    Izinkan saya post di fb..
    Terima kasih daun keladi,

    -pencari nur-

    ReplyDelete
  24. slm,

    eh?sape yg cari nur tu?moh moh sini...heheh...

    ops maaf,tumpang lalu ye sdr Bradokapak...jgn mare...post kali ni best...nampak saudara dah matang sikit daripada dulu...:P

    jangan cari imam mahdi lagi,dia tengah membuta...serius...dia tak kenal pun korang semua sapa...pedulikan pasal dia...biarkan dia hidup dengan tenang...kita ni ada banyak urusan dari dok pikir pasal dia je...dah mcm artis pulak imam mahdi ni kan...

    korang semua relax,teruskan makan nasi dengan lauk...ok?

    tata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka-suka ko jer nak kata dia tengah membuta skang nie...

      Entah mana ko tahu agaknya...

      Delete
    2. Apa benda yang kelakar Kidxx obito?

      Delete
    3. aku taulah...ko takyahla tanya aku tau darimana...yang ko tibe2 naik angin ni pesal pulak...imam mahdi tu sedara mara ko ke...relax sudahlah...aku tak rasa imam mahdi tu perlukan pembelaan ko kat sini...ko cuma penyokong yang jerit2 je...tule manusia,bila aku kata,takmau dengar...

      ok cmni bro Adam,aku cabar ko cari imam mahdi sampai dapat,sebab ko kenal dia kan?aku tak kenal dia,tapi aku yakin dia tdo...kalau ko jumpa dia,tlg sampaikan jelir lidah aku ni kat dia,k?
      :P

      aku tak rasa imam mahdi tu marah aku cakap camni,melainkan kau yang akan marah...percayalah...

      Delete
  25. berpeganglah kepada dua perkara ini, nescaya tidak akan sesat, yakni Al-Quran dan As-Sunnah. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah SWT, dan nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah.

    ReplyDelete
  26. semakin dekat masanya semakin banyak manusia yang terperdaya, mudah mudahan Allah buka mata hati kita dan lindungi dari fitnah di akhir zaman ini,Bila sudah tiba masanya dengan izin tuhan yang menjadi kan alam ini dan isinya kita jumpa di sana

    ReplyDelete
  27. semakin dekat masanya semakin banyak manusia yang terperdaya, mudah mudahan Allah buka mata hati kita dan lindungi dari fitnah di akhir zaman ini,Bila sudah tiba masanya dengan izin tuhan yang menjadi kan alam ini dan isinya kita jumpa di sana

    ReplyDelete
  28. semakin dekat masanya semakin banyak manusia yang terperdaya, mudah mudahan Allah buka mata hati kita dan lindungi dari fitnah di akhir zaman ini,Bila sudah tiba masanya dengan izin tuhan yang menjadi kan alam ini dan isinya kita jumpa di sana

    ReplyDelete
  29. Sebelum Muhammad bin Abdullah, Rasulullah SAW dilahirkan, kisah kelahiran baginda telah diceritakan lebih awal di dalam Kitab Taurat dan Injil. Dikenali dengan nama Ahmad, dan bukannya Muhammad sebagaimana setelah dilahirkan. Kelahiran agung itu telah diHAFAL dan diJIWAI oleh PENDETA NASRANI dan RAHIB YAHUDI, hingga mereka mengenali sifat Rasulullah SAW itu lebih daripada anak mereka sendiri. Malah ada yang TERNANTI-NANTI kelahiran tersebut dan mengharap Nabi tersebut adalah dari KALANGAN MEREKA.

    golongan raheb2 n pendeta2 tu skrg nih...
    (T_T)

    ReplyDelete
  30. Salam sejahtera Bradokapak,

    Jemput masuk dan baca thread dari forum nie http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=485421

    Pembuka Thread nie bercerita tentang GMII, nama panjang, Grand Master II, ia juga nama lain kepada Muhammad II atau dalam blog ini dipanggil Imam Mahdi....

    Benarkah Imam Mahdi ini dari Bani Tamim yang mana ramai mengatakan bahawa Tamim itu merujuk kepada Tanah Melayu?

    Dan benarkah Imam Mahdi sudah pun ada cuma belum "dizahirkan" sahaja....

    Ada pendapat mengatakan Imam Mahdi pun tak tahu Baginda sendiri merupakan Imam Mahdi sehingga di-islahkan oleh Allah SWT... Ada pendapat mengatakan sebaliknya, iaitu Imam Mahdi ini sebenarnya sudah lama tahu bahawa diri Baginda merupakan Imam Mahdi...

    Saya nak tahu...

    Er, mungkin saya tak patut tanya soalan ini, kerana berpendapat ianya soalan bodoh, tapi nak tanya jugak...

    Berapakah agak-agaknya menurut perkiraan Bradokapak, umur Imam Mahdi skarang?

    ReplyDelete
  31. Ada seseorang (ianya sebelum saya baca blog ini) mengatakan kepada saya Dajjal itu tidak bermata satu... Sebaliknya Dajjal itu merupakan manusia biasa yang sempurna sifatnya...

    Ia mentafsirkan ini kerana jika kita mengkaji sejarah-sejarah Nabi dan Rasul sebelum Rasulullah SAW, kita akan perasan setiap Rasul dan Nabi ini akan mengingatkan kepada umatnya akan bahaya fitnah Dajjal di akhir zaman...

    Setiap Nabi dan Rasul akan mengingatkan ini kepada umatnya...

    Jadi kawan tu mentafsirkan bahawa Dajjal bermata satu ini bukanlah manusia, tetapi lebih kepada umat Islam yang buta mata hatinya yang mana ia membaca ayat AlQuran dengan sebelah mata tapi buta akan tafsiran dan hikmah ayat pada sebelah lagi mata... Bermakna baca jer tapi tak ambil tahu makna ayat dan hikmah penurunan ayat tersebut... Betulkah begitu?

    Dan Dajjal itu sendiri merupakan ketua kepada Dajjal-dajjal kecil ini... Betulkah begitu? Bolehkah saya kata begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam en. Adam,

      kalau nak tau lebih mendalam, silalah rajin2kan diri tonton video you tube Sheikh Imran Hossein berkaitan kewangan Islam.....jawapan banyak di sana..

      Ikhlas.

      SS

      Delete
  32. Watch HashemFilm The Antichrist Dajjal Series at http://freezersun.blogspot.com

    ReplyDelete
  33. Salam para umat Muhammad....Dajjal bukan kelompok tetapi seorg manusia yg mempunyai ciri2 seperti yg terdpt dlm hadith2 sahih...ini dibuktikan dgn penemuan sahabat dgn sang dajjal disebuah pulau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pulau tu kalau mengikut Sheikh Imran Hossein adalah Britain

      Delete
    2. Mungkin ya dan mungkin tidak..tq atas info bro "Aku Jamak"...tapi Britain tu pulau ker?

      Delete
  34. Salam Brado kapak. ...jika ada kesempatan...blh ke sy berjumpa tuan....tn ada sebahagian cerita saya....

    ReplyDelete
  35. Replies
    1. Apa benda highlander tu? Aku tak pernah dengar.... Kau cerita la...

      Delete
  36. Bkn xnk cite tp entah lah. Takut tak bole nk hadam plak kang

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillahhirobbilalamin.....
    Berpegang teguh kepada dua perkara nescaya tidak putus dan bercerai berai darinya...
    Allah huma solli a'la saiyidina muhammad
    Wa'ala ali saiyidina muhammad...

    ReplyDelete
  38. Alhamdulillahhirobbilalamin.....
    Berpegang teguh kepada dua perkara nescaya tidak putus dan bercerai berai darinya...
    Allah huma solli a'la saiyidina muhammad
    Wa'ala ali saiyidina muhammad...

    ReplyDelete
  39. saudarasaudarisekalian,barang/sifat y telah dpulangkan tidak lg akan berkata lg diatas hamparan tikar dxaxjxjxaxl. mohon ditutup hal ini segera kerana ia akan mendatangkn buruk kpd mereka y hanya membaca sekadar cerita hikayat. mereka y telah menjual diri sepenuhnya kpd empunya sudah tentu tidak semudah usaha membicarakannya untuk tatapan umum. carilah guru mursyid yang telah sampai kerana ia akan lebih cepat sampai drpd saudarasaudari termanggu-manggu di tatapan screen laptop kalian. mereka itu adlh dr org y hanya menggerakkan sifat2 y telah disandarkan kpd mereka sepenuhnya tanpa ada wujudnya lg diri mereka. sudah tentulah mereka tidak terpinga2 mencari persoalan lg disebabkan telah matinya diri mereka itu sendiri..tidakkah begitu??? jadi janganlah kita ini menjadi org y hanya ingin mengumpul maklumat sahaja tanpa tujuan atau arah sedangkan bil api air rumah pun masih lagi timbul urat di dahi..? apakah yang sudah kita persiapkn? apakah lemah sangat susunan pencipta itu sehinggakan kita mampu untuk mengkajinya??

    apa y terlihat disini adalah perbalahan mereka y menunjuk2 ilmu2 kajian apa yang sudah terpekung di dalam dada masing2..fikir2kanlah..

    sedarlah tuanpuan akan hamparan tikar dxaxjxjxaxl ini bukanlah medium org2 y menzahirkan susunan pencipta itu sendiri (S.earchE.ngineO.ptimizer) kerana ia bersifat kelambu.

    ReplyDelete
  40. assaalamualaikum...
    adakah yg tuan maksudkan bersatu hati ... mereka ckp bnda yg sama...
    dan segalanya sama.. dkat mreka ade tnda...skrng mreka berpecah2 tp nnti mreka bersatu...tu brmksud jemaah tabligh...
    sbb ape yg sya bace dn saya lihat dn saya alami sepertinya ade pada jemaah tabligh ni...
    wallahualmubissowab

    ReplyDelete
  41. assaalamualaikum...
    adakah yg tuan maksudkan bersatu hati ... mereka ckp bnda yg sama...
    dan segalanya sama.. dkat mreka ade tnda...skrng mreka berpecah2 tp nnti mreka bersatu...tu brmksud jemaah tabligh...
    sbb ape yg sya bace dn saya lihat dn saya alami sepertinya ade pada jemaah tabligh ni...
    wallahualmubissowab

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum.

    Saudara Brado Kapak, tahniah kerana tuan telah menulis dengan panjang lebar berkenaan beberapa isu yang agak berat dan sensitif ini. Bagaimanapun, berkenaan dengan point ke-39 iaitu " Dajjal juga akan hadir dalam perwatakan seorang alim dan menyerupai ulamak atau menyerupai seorang imam. Dia tidak akan datang dengan mata buta sebelah dan TIADA ejaan "Kaf fa ra" di dahinya ! "...pada pandangan saya, kenyatan ini amat mengelirukan dan bertentangan dengan Hadits-hadits Sahih yang mengatakan sebaliknya. Saya sering mengikuti penerangan Ust Badlishah dalam Program Cinta Ilmu, TV AlHijrah dalam perbahasan pertiwa akhir zaman termasuk perihal Dajjal, Mahdi, Yajuk' Majju'. Huraian hadits-hadits sahih menyatakan tulisan "KA FA RA" sememangnya jelas kelihatan pada dahi Dajjal, kecuali bagi mereka yang tidak beriman tidak akan dapat meilhatnya. Jadi, persoalan saya, adakah kenyatan Point Ke-39 ini dibahas berdasarkan disiplin Ilmu Hadits dan Al-Furqan? atau sumber Ilmu yang lain atau Ilmu Laduni?

    Sekadar ini penjelasan.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  43. zzzzzzzzzzzzzzzzz orang2 syiah bagi point selalunya lawak dek d akal.terlalu bergantung pada banyak kitab2 dikarang oleh iman2 mereka.sampai satu iman depa kat macam ni, satu imam depa kata lagutu.patu siap ada tu kata Al-Quran sekarang pun dah bukan kitab Islam asli. Haihhh banyak sangat la aku tengok melalut merata rata samada perbahasan kat indonesia ka,tanah arab ka,hatta malaysia.semua kat utube boleh dapat. apa aku boleh simpulkan syiah ni lebih cenderung pada ikut kata imam depa.kat sini pun jelas kat point 53,54, 67. Macam mana la depa lebih percaya dari mulut2 imam depa yang disampaikan lisan lisan macam tu ja sedangkan menolak sunnah.padahal sunnah tu dari Rasullulah SAW sendiri pulak tu. Mengambil dan mengangungkan yang dari iman ahlul bait mereka dari mengambil dari Rasullulah SAW sendiri. Macam mana la depa buleh pikir imam2 depa lagi power dari sunnah Rasullulah SAW. Aku heran sungguh la,macam mana orang boleh ikut syiah ni,heran sungguh.

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum Tuan Bradokapak. Tertarik saya tentang nabi bagi orang Melayu itu, adakah beliau Nabi Khidir a.s? Ini kerana saya pernah mendengar keturunan Melayu berasal dari satu suku kaum yang tinggal berrdekatan Yemen beribu-ribu tahun dahulu. Nabi Khidir adalah dari suku kaum yang sama. Mohon pencerahan. Terima kaseh.

    ReplyDelete
  45. komen saya adalah..saya rasa nak jumpa ja ngan saudara brado kapak...hehehe

    ReplyDelete
  46. syiah ni apa sebenarnya?jalan btol ke jalan sesat?nape nabi khidir dikatakan manusia hijau kat komen2 di sini?
    adakah dia hulk ataupon cikgu gai?hahaha

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum wbt umat Muhammad. ...pendapat sy berkenaan dengan Nabi Khidir AS....sepengetahuan yg cetek melalui bacaan...jika tak salah sy... (betulkn saya jika saya tersilap...)...ada 3 org mulia di kalangan kaum habsyi...1) Bilal Bin Rabah 2) Luqman Al Hakeem 3) Balya Bin Malkan iaitu Nabi Khidir AS...

    ReplyDelete
  48. Jgn. Berdebat terlebih sangat nanti lain jadinya..... carilah guruvyang benar2 nursyid dan belajarlah dengannya....Belajarlah Solat dengan betul dan sujudlah sepanjang masa selama 24 jam sehari....insyallah....amin

    ReplyDelete
  49. hmmmm...lemah daripada MENDAPAT itulah PENDAPAT itulah yang DI DAPAT

    ReplyDelete
  50. Nak Ikot Pak Ali Kew, Pak Kasim Kew, Pat Pat Siku Lipat Kew.

    tanya dua benda ni dulu! jika anda berani!

    1) apa maksud Laa Ilaaha Illallah!
    2) siapa nabi Muhammad untuk anda?

    if dapat jawapan yang membuat anda terpegun dan pengsan kalau boleh, maka berbaiat la dgn dia. ikot la dia. :) wassalam

    >>> buangla fahaman2 selain ahli sunnah waljamaaah. nescaya kamu berada di jalan yang benar. jgn cerita pasal dajjal kalau surah alkahfi 10awal 10akhir pun x baca. pui . untuk yg tak baca j kay. yg baca well done. awak telah mengamal sunnah!

    ReplyDelete
  51. Dajjal tidak buta?? Setahu saya, ap yg ustaz2 selalu sampaikan dalam ceramah, mata dajjal buta disebelah kanan.. Tulisa KAF FA RA x akan muncul selagi dajjal x mengaku yg dia kafir..

    ReplyDelete
  52. Gwa rase byk gak geng2 syiah dlm ni...FSA lawan syiah mmg patut pon syiah x gune tu mmg patut ki ASWJ perangi...then when going deeper dlm blog ni admin die mcm swallow trus ape yg die dgr...kalo ade ilmu itu kongsi terus x perlu hide it for what. If nk tau about akhir zaman better dgr dari sheikh Imran Hossein. Die punye methadology using AlQuran hadis n important event in poliyical monetary system etc cukup bagus utk kalian semua yg dahagakan ilmu akhir zaman rather then dgr crite kedai kopi ini.

    ReplyDelete
  53. Gwa rase byk gak geng2 syiah dlm ni...FSA lawan syiah mmg patut pon syiah x gune tu mmg patut ki ASWJ perangi...then when going deeper dlm blog ni admin die mcm swallow trus ape yg die dgr...kalo ade ilmu itu kongsi terus x perlu hide it for what. If nk tau about akhir zaman better dgr dari sheikh Imran Hossein. Die punye methadology using AlQuran hadis n important event in poliyical monetary system etc cukup bagus utk kalian semua yg dahagakan ilmu akhir zaman rather then dgr crite kedai kopi ini.

    ReplyDelete
  54. Ahli sunnah hanya mengikuti al quran dan sunnah. Yg merepek ini semua penipuan atas nama agama. Syiah adalah tentera dajjal laknatullah. Iran adalah negara syiah yang sesat. Syiah dan ahbash yg merosakkan islam. Najd ditafsirkan oleh ulamak yg boleh dipercayai adalah di iraq. Negara yg dikuasai syiah laknat

    ReplyDelete
  55. pegangan brado kapak adalah condong kepada SYIAH

    ReplyDelete
  56. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  57. Salam. Guru mursyid adlh seseorg yg menyampaikan kebenaran (Al-HAQQ). Guru mursyid lah yg akan menjadi seperti Nabi bagi umat di akhir zaman. (al-ulama' warisatul an-biyak : Ulamak di sini merujuk kpd 'guru mursyid' yg menyampaikan kebenaran sebenar/ haqqulyaqin bukannya ainulyaqin). Guru ini juga lah yg menjadi saksi bg pengislaman sebenar kita/kamu semua utk kali kedua. Pengucapan 2 kalimah syahadah yg sebenar. Sebab, pengislaman kita/kamu semua selama ini adlh anutan/ikutan keturunan tradisi sahaja selama ini....kemudian ilmu sebenar akan menyusul iaitu a'limul-ghaibi wasy-syahadah. Sekian.

    ReplyDelete
  58. Tuan bradokapak, minta izin save

    ReplyDelete
  59. Salam ...esp admin bradokapak,
    Bagi yang masih gigih melabelkan diri/og lain sebagai Syiah ker, Sunni ker..Wahabbi ker..DLL...maka dia sendiri masih tak jumpa apa yang dicarinya sendiri.
    NEscape, Kopi Kapal Api, Kopi Radix..semuanya minuman utk menghilang dahaga, rasa sedap, cuma jangan la dibancuh BANYAK sangat atau over kerana ianya pasti akan memudaratkan peminum tersebut.

    Wallahualam

    ReplyDelete
  60. 36 37 38 39 40 kalau nak taw sape mereka adalah dikalangan dlm program reality tv skrg ni iaitu DA'I & PENCETUH UMMAH sampai ada yg menegur jgn anggap peserta dalam rancangan program reality ini spt WALI,ULAMAK,IDOLA

    ReplyDelete
  61. Kesiann..umat2 akhir zaman msh keliru T.T

    ReplyDelete
  62. https://m.facebook.com/HidayahAllahArRahmanArRahim/
    (Mimpi Al Qur'an turun dari langit, neraka dan syurga, bulan yang ada wajah, Nabi Muhammad s.a.w dan mimpi lain yang membawa kebaikan dan rahmat untuk semua, insyaAllah)

    https://m.facebook.com/Allah-dan-Muhammad-SAW-dalam-Mimpi-saya-mengenai-Tanda-Tanda-Kiamat-1000694373321376/
    (mimpi dajjal, yakjuj dan makjuj, perintah dan amaran Allah, Nabi Muhammad s.a.w dan mimpi lain untuk kebaikan dan rahmat untuk semua, insyaAllah)

    https://m.facebook.com/Allah.Muhammad.in.my.Dreams/

    https://m.facebook.com/Allah.Muhammad.in.my.Dreams.Arabic/

    ReplyDelete