Hantu Pemikiran


Assalamu'alaikum Wbt dan Salam Sejahtera!

Kali ini saya ingin membicarakan mengenai musuh. Musuh yang selalu mengganggu kita, yang sering menyerang kita baik serangan minda mahupun serangan berbentuk fizikal dan rohani. Setiap orang pasti ada musuh tersendiri. Tak kiralah dari kalangan apa sekalipun, sekurang-kurangnya setiap orang memiliki nafsu untuk dijadikan musuh pada sesuatu keadaan tertentu. Untuk berjaya dalam sesuatu pertempuran, kita perlu mengenali musuh kita. Oleh itu, kenalilah musuh anda dalam apa jua konteks pertempuran yang anda hadapi!

Musuh paling besar ummat Islam di Malaysia adalah pemikiran. Bila pemikiran lemah maka ada golongan yang 'bantu' mereka bagaimana hendak berfikir. Yang 'bantu' mereka berfikir akan memasukkan 'hantu' dalam pemikiran mereka. Ini menyebabkan pemikiran jadi keliru. Yang benar dianggap salah, yang batil dianggap mulia. 'Hantu' Pemikiran ini akan mendidik bagaimana nak menerima kemaksiatan dan kejahatan sebagai satu kebanggaan dan cara hidup yang berprestij.


Akhirnya setelah sekian lama Hantu Pemikiran ini mengawal diri mereka, maka akhirnya mereka menjadikan Hantu ini sebagai 'Tuhan' mereka. Lalu, mereka mencipta 'agama' baru untuk 'tuhan' baru mereka. Semua formula 'hantu' ini ditolak mentah-mentah oleh ALLAH SWT dalam Surah Al-Kaafiruun. Mereka yang bertuhankan 'hantu' ini amat gemar menggunakan kata-kata keramat Hang Tuah.

"Takkan hilang Melayu di dunia!"
"Kalau takut dilambung badai, jangan berumah ditepi pantai!"
"Melayu sepakat, Islam berdaulat!"
Dan banyak lagi...
Bila 'hantu' ini sudah masuk ke dalam diri mereka, maka mereka akan selalu takut kepada bayang-bayang sendiri, malah apa sahaja akan menghantui mereka. Mereka mahu semua saka baka mereka mewarisi hantu ini. Hantu ini yang memberi rezeki, jadi keramat, jadi simbol kebanggaan, jadi idola, jadi tempat bergantung mereka dan tempat mengadu mereka!

Hantu Hantu Hantu! Jerit mereka. Itu sebab tugas pertama Rasulullah SAW ingin membuang semua syirik yang nyata dan tidak nyata ini (hantu). Kalimah Syahadah pertama perlu dihayati sepanjang masa, tidak terbatas pada waktu solat sahaja. Buang semua hantu itu. Bila kita buang semua 'hantu' tadi, kita berpotensi untuk menjaddi Hang Tuah. Hang Tuah yang paling benar ialah Hang ingat Allah maka Hang lah yang berTuah!

Hang Tuah yang di Kota Melaka itu sebenarnya adalah seorang WaliALLAH yang agung. Dia mahu semua generasi Melayu selepasnya 'duplicate' supaya sama mendapat tuah dan digelar Hang (yang ber)Tuah sepertinya. Kubur sebenar Hang Tuah tidak dapat dipastikan tetapi kubur sebenar Hang Tuah yang Hakiki terletak dalam akal dan hati yang Haq pada diri setiap orang mukmin.

Mencari kehebatan Hang Tuah secara fizikal ini memang takkan ditemui kemuncaknya. Ibarat orang yang gila seks sibuk mencari-cari wanita yang paling seksi dan menggairahkan. Apa yang ditemui hanya kulit, daging dan lendir sahaja. Pencarian itu berakhir apabila ditemui Hang Tuah dalam akal dan hatinya. Umpama lelaki gila seks tadi itu, barulah diketahui perasaan itulah yang menentukan segala-galanya. Jika perasaan cinta teramat sangat sudah tak terkira macam mana rupa. Tutup sahaja lampu seperti kata Ustaz Azhar Idrus, maka selesailah pencariannya.

Oleh itu buanglah kesemua hantu-hantu yang meracuni pemikiran kita. Tekadkan, hanya dari ALLAH kerana ALLAH kepada ALLAH semuanya dalam hidup kita. Jangan ada sebarang HANTU PEMIKIRAN ditengah-tengahnya! Jika semuanya sudah ditekadkan hanya sanya kerana ALLAH tanpa ada sebarang hantu-hantu ditengah-tengahnya, maka akan terbitlah satu 'Artel Terahsia' dari dalam diri kita. Hantu-hantu itu pun akan takut dengan kita!


Sekian dahulu perkongsian dari saya. Buah fikir ini saya sampaikan khas buat para pembaca setia blog ini yang saya kutip dari pesanan bermanfaat Atok Alfonso yang sempat saya berbicara dengannya beberapa hari yang lalu. Semoga, semua pembaca diblog ini mampu menjadi seorang Hang yang berTuah dalam kehidupannya! Amiin...


Catatan 'bradokapak',
10:08 malam, 28 Februari 2012.

2 comments:

  1. Alhamdulillah..betul sangat la ni saudara..
    dh banyak sangat dh hantu pemikiran dalam otak saya ni...
    .

    ReplyDelete
  2. bertol tu..org tua2 dulu suke berdaping dgan setan&jin- jin ni..
    ade yg guna kan saka',,polong, hantu raye,toyol...
    sbb nak jage harta,nak jage keluaga,nak kaya dgan mudah..
    bile dah nak mati.. saka'plak tanak lepas..
    die nak kan perwaris..anak cucu jugak yg jadi mangsa..
    org dulu2 yg suka brpengaruh kan kite dgan patang larang yg tak masuk akal.
    suke percaye,mudah taksub pada bende ghaib..contoh yg ade..
    { nak kencing dlm hutan kene mintak izin.}
    yg kite mintk tu dgan sape"???..
    tu la masalah org kite'..
    suka berpesan tapi tak tahu kesan' die pada kite..
    klu takde hustaz2 yg terang kan apa yg boleh ape yg tak..
    sampai skrng kite tak sedar yg cara pimikiran kite ni boleh mendatangkan syirik..
    besar kesan die klu kite plak "berpesan "pada anak cucu..

    ReplyDelete