Kuala Lumpur Bermandi Lumpur


Assalamu'alaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Lima bulan yang lalu, kalau tidak silap saya, saya ada bermimpi bahawa satu hari nanti Kuala Lumpur akan dilanda banjir besar. Dalam mimpi saya itu, saya sedang berada di Kuala Lumpur, berhampiran KLCC dan ketika itu saya perasan air sedang melimpah. Namun, saya sempat mengucapkan Laa Hawla Wa La Quwwata Illa BilLahil 'Aliyyil 'Aziim dan lari dari air tersebut.

Setelah saya tersedar, saya mendapati dalam mimpi tersebut diri saya terselamat daripada banjir itu. Namun, sehingga semalam saya belum menemui jawapannya dan selama itulah hati saya kuat mengatakan satu hari nanti Kuala Lumpur akan dilanda banjir kelak. Biarpun pada bulan 11 tahun lalu kawasan Masjid Jamek pernah dilanda banjir, tapi hati saya mengatakan banjir tersebut bukan seperti dalam mimpi saya yang mana skalanya lebih besar.


Dan semalam, baru saya sedar bahawa banjir dalam mimpi saya tersebut sama seperti yang berlaku di Kuala Lumpur pada hari ini. Ucapan La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah tersebut pun benar-benar ada saya ucapkan ketika pulang dari Pasar Pudu pada (7 Mac 2012) menaiki motor bersama rakan saya. Dan petang beberapa jam selepas saya pulang, Kuala Lumpur benar-benar banjir besar sama seperti dalam mimpi saya! 2 hari berturut-turut (6 Mac dan 7 Mac) saya berkeliaran di sekitar Kuala Lumpur sama seperti keadaan dalam mimpi tersebut, dan saya memang melalui KLCC seperti yang dialami dalam mimpi. Barulah saya ketahui, bahawa memang benar Janji Rasulullah SAW mafhumnya, mimpi ummat akhir zaman kebanyakannya adalah benar!
------------------------------

Hari ini 7 Mac 2012 menyaksikan sekali lagi Kuala Lumpur dilanda banjir besar setelah sekian lama tidak dilanda banjir besar. Kalau hujan tak kira lebat atau renyai-renyai, hanya di kawasan Masjid Jamek dan Masjid India sahaja yang sering dinaiki air. Itu pun tak lah teruk sangat.

Tapi kali ini, hujan yang telah mula turun dari petang tadi hingga ke tengah malam ini telah menyebabkan banjir yang agak teruk di ibu kota Kuala Lumpur. Kuala Lumpur akhirnya bermandi lumpur hari ini. Hujan yang luar biasa, lebat dan lama, sehingga kini jam 12.04 tengah malam, hujan masih belum berhenti disekitar Kuala Lumpur.

Untuk pengetahuan para pembaca, baru petang tadi (7 Mac 2012) saya berkeliaran hampir di semua lokasi banjir ini, dan baru petang tadi juga saya dan rakan-rakan ada bercerita tentang banjir. Tup-tup malam ini sudah berlaku banjir di semua tempat tersebut...


Disini saya sertakan gambar-gambar terkini banjir di Kuala Lumpur. Gambar dikreditkan kepada para facebooker kenalan sy dan blogger-blogger tempatan yang sudi mengupload gambar...



Lokasi di Kampung Melayu Ampang.



Parking Lot dalam Plaza UOA.


Lokasi Jalan Yap Kwan Seng.

Keadaan di Kampung Lembah Jaya Utara, Ampang, Selangor.
Kredit Foto: Effendy Rashid (07/03/2012)

Kesesakan di Lebuhraya Persekutuan menghala Kuala Lumpur.
Kredit Foto: Adib Rawi (07/03/2012)



4 Lokasi berikut dirakam di sekitar Masjid Jamek berhampiran Stesen LRT Masjid Jamek. Lihat kedalaman banjir tersebut hingga hampir sebahagian teksi itu tenggelam! Gambar kredit kepada Fb Fan Page Malaysia! dan Ezany-Kun.

Bas yang terperangkap di Bukit Belacan.

Lokasi di Hulu Langat. Kredit kepada KBBUTV3.

Ini pula di Kampung Baru bersebelahan Masjid Kampung Baru. Air naik hingga paras paha sehingga para penduduk terpaksa menggunakan perahu dan kayak untuk berhubung.

Lokasi rakam berdekatan bangunan Pavillion, Kuala Lumpur.

Lokasi di Terowong Jalan Tun Razak.

3 Gambar ini menunjukkan paras air Sungai Klang dalam keadaan bahaya. Gambar kredit kepada KoqinsNetwork.

Sebuah jalan menghala ke Pusat Dagangan Dunia Putera. Maaf saya lupa nama jalannya.

Parking Lot Plaza Sungei Wang.

Gambar terakhir setakat ini, lokasi di Bukit Bintang. Air ketika ini sedang mula naik, sekitar jam 9 malam tadi.

Sebuah Jalan menghala Masjid Jamek. Maaf saya lupa lagi nama jalannya.



Dan ini pula sebuah video tentang tanah runtuh yang berlaku di Brickfields malam tadi. Kredit untuk MalaysiaKini.



*Update terkini: Jambatan Bukit Belacan telah runtuh serta paras air Sungai Kelang telah naik melimpah hingga paras dada. Kredit kepada Saudari ToT. Dan terkini lagi, KLCC diramal akan runtuh sekiranya 2 atau 3 hari ini masih lagi banjir!


Apapun, kita mengharapkan agar ini bukanlah satu bala dari ALLAH SWT dan semoga selepas ini tidak berulang lagi kes banjir lumpur di ibu kota kita. Ya ALLAH, jauhkanlah negeri kami ini dari balaMU. Amiin... Semoga ALLAH SWT senantiasa memelihara negara ini dan menjauhkan kita dari segala macam jenis maksiat yang semakin banyak menular dalam kalangan masyarakat.

Bagi setengah pihak, hari ini (8 Mac 2012) adalah hari cuti bagi mereka. Seronok lah ya! Bagi kami pula, bajir atau tidak tetap banyak kerja yang perlu diselesaikan. Kepada para pembaca, mohon maaf kerana tiada artikel baru semenjak dua menjak ini. InsyaALLAH petang nanti saya akan post satu entri terbaru mengenai kenyataan Professor Khoo Kay Kim yang mengatakan ketidak wujudan Hang Tuah. Isu yang tidak kurang hangatnya diperkatakan di negara kita. Sama-sama kita nantikan... :)



*Semua gambar diatas telah dinyatakan kreditnya, jika tiada maka dikreditkan kepada rakan-rakan facebook saya yang menguploadkannya. Dan gambar pertama di atas (gambar Plaza Low Yat) itu adalah gambar palsu semata-mata, sila lihat warna air yang jernih itu. Berbeza dengan warna air dalam gambar yang lain.



Sekian dahulu laporan dari saya,
Salam Hormat!
Catatan 'bradokapak'
Khamis 8 Mac 2012, 1.52 pagi.

4 comments:

  1. Latest info, jambatan bukit belacan roboh...jalan keluar masuk ditutup...di langat, air dh naik sampai paras dada hampir tenggelam keta kat petronas...

    ReplyDelete
  2. Salam buat Touch of Tash ToT,

    Terima kasih atas info yang diberi. Saya masukkan dalam artikel ini sebagai update ya!


    Terima kasih. :)

    ReplyDelete
  3. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=GnCG7d_UVYQ

    Video banjir kat Bukit Belacan guna link tu..

    ReplyDelete
  4. Kuala sedang bermandikan Lumpur...hehe

    ReplyDelete