Fizik Quantum

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW, Sekalian Para Sahabat, dan Seluruh Ahlul Bait Baginda dari awal hingga akhir. Salam ke atas sekalian tabi', tabi' tabi'en dan seluruh Ulama' dari awal hingga akhir yang berwasilah, berabitah dan menyampai keilmuannya hingga ke Tangan Nabi SAW. Salam ke atas Sidi Syeikh Ibnu 'AthoiLlah As-Sukandari Rahmatullah 'Alaih. Al-Fatihah...



FIZIK QUANTUM

Fizik Quantum Memasuki Gelombang Metafizik Kesufian


Mekanik Quantum merupakan bidang fizik yang paling hampir dengan realiti. Teori Quantum telah menjadi titik tolak teori-teori daya asas seperti teori elektro-lemah (elektrodinamik) dan daya kuat (kromodinamik) tetapi juga mungkin teori graviti. Beberapa aspek Mekanik Quantum agak berlawanan dengan intuisi contohnya, boleh berlakunya penerowongan, keruntuhan fungsi gelombang (atau kebarangkalian) dan percampuran keadaan-eigen (kebarangkalian) secara linear. Jika difikirkan secara mendalam, tidak ada sebab asas mengapa semua aspek ini boleh diterima, namun didapati sesuai dengan hukum alam dan kejadian peristiwa (i.e. tekal dengan hukum-hukum fizik yang lain).



Tulisan ini cuba melihat Mekanik Quantum dalam kerangka metafizik. Ini diperkuatkan oleh premis bahawa alam fizikal sendiri terbenam dalam alam metafizik (alam ghaib). Oleh itu, boleh dikatakan bahawa Teori Mekanik Quantum dan alam fizik itu sendiri berada dalam satu manifold teori dan alam yang lebih rumit yang topologinya masih belum diketahui.



Beberapa kesamaan di antara aspek Mekanik Quantum dengan bidang kesufian ditinjau dan didapati terdapat beberapa keselarasan. Dari segi penerimaan umum pula, intrepetasi Copenhagen terhadap Mekanik Quantum yang paling ramai pengikutnya walaupun intrepetasi yang lebih ‘keIslaman’ seperti teori banyak-alam (many worlds) yang diutarakan oleh Wheeler dan intrepetasi Bohm semakin mendapat perhatian sekarang. Khasnya, intrepetasi Bohm yang dapat mengatasi masalah ‘pengukuran’ dan ‘keruntuhan fungsi gelombang’. Juga, terdapat dua aliran pemikiran Mekanik Quantum sekarang iaitu (1) yang menerima kelokalan dan menolak realisme dan aliran satu lagi (2) yang menerima realisme dan menolak kelokalan. Jelas bahawa aliran yang menerima realisme dan menolak kelokalan lebih hampir dengan pandangan tauhid malah nampaknya aliran ini semakin rancak diterokai dalam bentuk daya asas sebagai mod-mod getaran supertali dan supermembran.



Topologi Alam Semesta

Menurut Abu Yazid al-Bustami (seorang tokoh agung sufi), terdapat 18,000 alam lain yang wujud di alam semesta ini. Mungkinkah ini sebahagian daripada manifold Calabi-Yau yang dianggarkan berjumlah di sekitar 25,000 bilangannya dan tidak semua bersesuaian dengan hasil darab kumpulan yang tekal dengan teori supertali Green dan Schwarz itu? Namun, ini tekal dengan intrepetasi Mekanik Kuantum Wheeler.



Diriwayatkan juga bahawa Abu Yazid al-Bustami sendiri boleh ‘berpecah’ kepada 25,000 iaitu beliau pernah dilaporkan berada di 25,000 tempat dalam sesuatu masa. ‘Pengklonan diri’ ini bermakna pemecahan fungsi gelombang boleh dilaksanakan seperti yang boleh dibuktikan secara ujikaji fizik malah satu fenomena kebalikan ‘penyatuan diri’ i.e. penyatuan fungsi-fungsi gelombang berlaku dalam pembentukan kondensat Bose-Einstein yang berlaku pada suhu hampir sifar Kelvin.



Banyak riwayat tentang kekeramatan ahli-ahli sufi ini yang boleh memendekkan masa dan menerowong ke tempat yang jauh dengan sekelip mata, satu perkara yang tidak mustahil seperti yang diberitakan oleh al-Quran tentang jin (apatah lagi manusia) dan sebahagian huraian ini terdapat dalam kitab al-Hikam hasil nukilan Ibnu ‘Ata’illah As-Sukandari dan Risalah al-Qushairiyah; dua buah kitab Tasauf yang sudah lama diajar dan ditelaah oleh pelbagai pondok, pesantren dan dayah di seluruh rantau Nusantara. Dalam Mekanik Quantum, jelas bahawa ‘penerowongan’ oleh jirim di benarkan malah kekaramatan yang dikaitkan dengan perjalanan melebihi kelajuan cahaya sekarang menjadi kajian yang sangat rancak di kalangan ahli fizik sub-bidang fizik tachyon dan isyarat superluminal.



Kewujudan Jirim Secara Ex-Nihilo

Sebelum wujudnya teori Mekanik Quantum, sukar untuk ahli fizik moden menerima hakikat bahawa sesuatu jirim boleh diwujudkan daripada ‘tiada’ walaupun Einstein sudah membuktikan bahawa jisim=tenaga (E=mc²). Apabila teori Mekanik Quantum sudah begitu pesat diterima oleh komuniti ahli-ahli fizik, teori ini digunakan untuk mengquantumkan Alam Semesta (dalam bentuk persamaan De Witt-Wheeler) dan dikaji secara mendalam oleh Hawking dan Hartle dan lain-lain yang membenarkan kewujudan alam semesta ini daripada ‘tiada’ kepada ‘ada’ melalui proses ‘penerowongan’ (atau flutuasi vakum).



Teori Mekanik Quantum juga mengandaikan satu skala Planck di mana teori ini tidak boleh digunakan lagi. Ini mencetuskan bidang Fizik Skala Planck yang diterokai oleh Finkelstein di Desert Institute, Nevada, USA. Skala yang sangat kecil ini pun mempunyai ‘zarah’ dan dipanggil oleh Ibnu ‘Arabi sebagai al-Haya' - satu jirim asas di alam Malakut yang boleh digunakan oleh para Wali Allah yang dibenarkan oleh Allah Ta‘ala untuk membuat sesuatu jirim dengan isim ‘Kun Fayakun’. Proses kejadian alam semesta selepas berlakunya Letupan Besar (daripada ‘tiada’) mengambil enam peringkat seperti yang dijelaskan dalam Al-Qur’an.



Sifat Temporal (Kesementaraan) Alam Ini

Segala sesuatu dalam alam ini mengikuti Hukum Termodinamik Kedua iaitu entropi akan terus bertambah nilainya. Ini bermakna bahawa alam semesta akan menjadi lebih kalut (chaotic) dan tidak teratur yang akhirnya mengakibatkan kehancurannya (kiamat). Tetapi, jika dilihat ada skala kosmologi pula keakhiran alam semesta ini boleh berlaku begitu mudah (dalam sekelip mata sahaja atau lebih cepat seperti dijelaskan yang dijelaskan dalam al-Quran) dan secara teori Mekanik Quantum ini boleh berlaku secara ‘runtuhan fungsi gelombang’. Namun, jika kita lihat secara mikroskopik iaitu dari satu galaksi ke satu galaksi yang lain maka termodinamik yang diikuti oleh setiap galaksi adalah tak songsang (irreversible), kehabisan (dissipative) dan tidak seimbang (non-equilibrium).


Kekompleksan ini ditambah lagi oleh kewujudan rejim-rejim pergerakan zarah yang boleh diramal (predictable) dan yang tidak boleh diramal (chaotic). Jadi sudah pastinya Qada’ dan Qadar itu merupakan satu mainan (interplay) di antara rejim-rejim itu dengan sifat termodinamik tadi dan keruntuhan fungsi gelombang alam semesta ini hanya akan dapat difahami jika teori graviti itu sendiri dapat dikuantumkan. Namun percubaan untuk mengkuantumkan gravity sehingga kini masih belum dapat dilakukan oleh ahli fizik teori. Kemungkinan besar masalah pengkuantuman graviti ini boleh diselesaikan melalui teori supertali dan supermembran di masa yang terdekat. Dilihat dari segi mikroskopik supertali dan supermembran itu sendiri merupakan mod-mod geteran tenaga (dalam pelbagai dimensi) dan ini mengingatkan kita tentang “semua yang di langit dan di bumi berzikir kepada Allah Ta‘ala” (Al-Qur’an).


Segala kelemahan dan kekurangan adalah kekurangan dan kelemahanku, segala kelebihan adalah milik-Nya jua...


WAllahua'lam.





Kredit buat Cg Azhar Ali, Khamis 1/06/2010.


Berjalanlah kamu diatas muka bumi ini seperti bumi ini dipenuhi dengan duri dan ranjau.

Ya Allah, Berkatilah kami dalam Bulan Rejab dan Sya'ban, dan sampaikanlah kami kepada Ramadhan.



Catatan Orang Gombak, 11.33pm, 2 Julai 2010.


13 comments:

  1. Salam saudara Brado Kapak... =)

    Post yang sgt menarik mengenai Teori Fizik Kuantum..Tahniah! Mungkin ini pertama kalinya hamba memberi komen terhadap blog Brado Kapak, namun sebenarnya hamba telah lama telah mengikuti blog ini. Lantaran hadirnya hamba di ruangan ini sekadar ingin membuat sedikit perkongsian ilmu mengenai Teori Fizik Kuantum ini.

    1) Menyorot kembali mengenai Teori Fizik Kuantum ini, pertamanya kita hendaklah menyedari hakikat bahawa apa sahaja yang berlaku di alam ini adalah TIDAK MUSTAHIL UNTUK BERLAKU DENGAN IZIN DARI PENCIPTA ALAM INI YAKNI ALLAH S.W.T..biarpun perkara yang berlaku tidak tercapai dek akal dan mencarik adat. Berpeganglah kepada WAMA KARU WAMA KARALLAH, WAMA HU KHAIRUL MAKIRIN (MANUSIA MAMPU MERANCANG NAMUN ALLAH ADALAH SEBAIK2 PERANCANG). Dengan kalimah KUNFAYAKUN, maka Allah S.W.T mampu untuk menjadikan apa sahaja di dunia ini kerana Allah S.W.T adalah bersifat MAHA dalam segala hal.

    2) Saintis2 barat mengkaji mengenai segala teori2 ini oleh kerana ingin mencapai satu istilah yang disebut sebagai SUPERHUMAN dan lihat sajalah segala bentuk filem dari barat yang disajikan kepada kita mengenai impian mereka untuk TERBANG (Superman), BERPINDAH KE SATU TEMPAT DALAM SEKELIP MATA (Jumper), MENGUASAI PLAN ALAM (Matrix) dan sebagainya. Hakikatnya jika kita mengkaji perjalanan kisah para waliyullah, maka adalah tidak mustahil untuk perkara-perkara sedemikian berlaku.

    2) Mari bersama kita mengingat kembali kisah bagaimana Nabi Sulaiman A.S. memerintahkan rakyatnya yang ada untuk memindahkan Kamar Singgahsana Ratu Balqis ke Istana Nabi Sulaiman dalam tempoh paling cepat. Jin Ifrit selaku Raja Jin mengatakan mampu memindahkan siggahsana tersebut dalam tempoh NABI SULAIMAN A.S BANGUN DAN DUDUK KEMBALI....namun seorang Waliyullah dari kalangan manusia bernama ASIF BIN BARKHIYA mengatakan MAMPU UNTUK MEMINDAHKAN DENGAN SEKELIP MATA. Apa yang kita mampu pelajari dari kisah ini ialah
    - Manusia mampu melakukan sesuatu yang luar biasa dengan BIIZNILLAH (dengan izin Allah S.W.T)
    - Manusia adalah makhluk yang DICIPTAKAN SEBAIK-BAIK KEJADIAN, mampu melakukan sesuatu yang lebih hebat berbanding Jin dan lain-lain makhluk di dunia ini. (Di dalam kisah ini, ASIF BIN BARKHIYA adalah lebih hebat berbanding JIN IFRIT). Segalanya BIIZNILLAH... =)

    SAMBUNG...

    ReplyDelete
  2. 3) Itu hanyalah sebahagian daripada kisah2 yang yang dapat bersangkutan dengan Teori Fizik Kuantum, terdapat pelbagai lagi kisah yang dapat dikaitkan dengan kisah2 waliyullah yang melakukan sesuatu yang tidak tergapai dek fikiran. Antaranya...

    - Kisah Waliyullah Tok Pulau Manis yang berada di Makkah, sekelip mata pulang ke Terengganu untuk mengambil buah durian dan kembali semula ke Makkah. (Merentas Jarak atau dipanggil juga sebagai Ilmu Lipat Bumi, salah satu karamah yang dikurniakan Allah S.W.T kepada Waliyullah)

    - Kisah Syeikh Abdullah Al-Qumairi, anak murid kanan kepada Sultanul Auliya Qutbulddin Syeikh Abdul Qader Al Jailani, telah diarahkan oleh Sultanul Auliya untuk menyebarkan syiar Islam ke Kedah...bagaimanakah Syeikh Abdullah Al-Qumairi dengan sekelip mata tiba di sebuah tempat di negeri Kedah dan kemudiannya menyebarkan dakwah di sana. (Ada clue yang menarik mengenai kisah ini..insyaAllah akan diterangkan jika saudara berminat)

    - Bagaimanakah suatu ketika dahulu pejuang2 melayu seperti Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau, Haji Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut dan sebagainya dapat menggerakkan maklumat dan api perjuangan sesama mereka dalam masa yang cukup singkat, zaman dahulu tiada SMS dan Telefon seperti sekarang...fikir-fikirkan. =)

    4) Segala yang berlaku adalah dengan izin Allah S.W.T untuk membuktikan kekuasaanNYA...

    Nabi/Rasul : Dianugerahkan MUKJIZAT..
    Waliyullah : Dianugerahkan KARAMAH/KERAMAT..
    Orang Mukmin dan Beramal : Dianugerahkan MAUNAH.

    Tiada yang mustahil dengan izin dariNYA, kita sebagai insan hendaklah mempertingkatkan amal dan mencari segala rahsia alam ini. InsyaAllah..dengan izinNYA dan Taufik HidayahNYA maka sedikit demi sedikit rahsia alam ini akan dibuktikan kepada kita.

    Terima Kasih sekali lagi..sekadar sedikit perkongsian ilmu dari hamba ini, moga menjadi satu medium untuk percambahan minda sesama kita. Teruskan perjuangan saudara Brado Kapak.. =)

    ~HASBUNALLAH WA NI'MAL WAKIL~
    ~ZULFAQAR EFAIRY~

    ReplyDelete
  3. Segala puji-pujian itu bagi Allah, Tuhan semesta alam.. Selawat dan salam ke atas Rasulullah Salallahualaihiwassalam dan Ahlil Baitnya, Saidina Abu Bakar dan Khalifah-khalifah Rasulullah, Saidina Ali Karamallahuwajha, Saiditina Fatimah Al-Zahrah, Al-Hassan, Al-Hussein dan Salman Al-Farisi.
    Menjunjung kemuliaan Khalifah-khalifahmu Paduka Sharif Muhammad dan Paduka Sharif Al-Kubra Sheikh Sharif Abdul Malik Tok Pulau Manis, kedua-dua kota sucimu di kawasan Timur jauh. Dan kami bermohon bergantung padaMu dan berwasilah kepada Rasulullah SAW kepadaMu. Adapun kemudian daripada itu, kami berlindung kepadaMu Ya Allah akan pena yang derhaka dan pendustaan dan mengada-adakan sesuatu daripada sesuatu untuk maksud sesuatu.
    Kami mohon ditonton oleh umat akan kehadiran keturunan Rasulullah SAW yang disebutkan menjadi khalifah ke seluruh dunia dan setelah gagal dibatalkan oleh Bani Umaiyah dan kaum-kaum Wahabi dan kaum-kaum Ahli Kitab Al-Fasik, Yahudi dan Nasrani dan kaum-kaum derhaka dan ahli siasat dan ahli muslihat…


    Nukilan yang penuh menarik dari Cikgu Azhar. Terima Kasih kepada Brado Kapak kerana menyiarkan kembali untuk tatapan semua. Semoga Allah memberkati cikgu, saudara dan semua pembaca..

    Sebenarnya mereka telah lama merancang untuk mendapatkan 'keistimewaan' ini. Tetapi mana mungkin mereka akan mendapatnya terus dari Allah s.w.t.. Dan mereka mendapat ilmu-ilmu rahsia dari Iblis dan Dajal itu sendiri.. Contohnya, mereka ingin meniru perpindahan satu jisim dari satu tempat ke satu tempat sepertimana Asif Bin Barkhiya (ada pendapat mengatakan beliau adalah Nab Khidir) dengan mengadakan berpuluh-puluh projek rahsia:

    Philadelphia Project


    Dan banyak lagi projek-projek rahsia yang lain (HAARP, Area 51 etc) hasil idea sang iblis dan dajal laknatullah... Mereka merancang tetapi Allah s.w.t adalah sebaik perancang... Sekadar sedikit coretan dari saya yang tidak seberapa. Terima Kasih..

    ReplyDelete
  4. ianya boleh dikatakan sebagai teknologi.....

    ReplyDelete
  5. salam

    BradoKapak, tima kasih diatas perkongsian ilmu dari cikgu azhar.

    ooo...baru saya faham bahawa ilmu2 lipat bumi, hologram dan segala so called 'hi-tech' yg cuba disampaikan dlm filem2 barat tu rupa2nya cuba meniru kehebatan para wali Allah.
    padan la thh tu amat 'alergik' dgn para wali dan bersungguh2 cuba menjauhkan kita dari tradisi dan amalan para wali.
    bumi nusantara dipenuhi oleh para wali dan para pejuang zaman dulu pun ramai bertaraf wali.
    teringat doa seorang soleh "Ya Allah bukakan hati kami dan hati sekalian zuriat keturunan kami sebagai HATI WALI ALLAH, yang TIDAK BERASA TAKUT ATAU SEDIH terhadap HAL-HAL DUNIA"

    hanya orang2 sebegini yg boleh diharapkan dpt mentadbir diri/keluarga/masyarakat dan negara dgn penuh jujur dan amanah - tidak rasuah, tak curi tulang, tak takut ugutan dan ancaman kerana mereka bekerja hanya kerana Allah. barulah akan nampak kecantikan budi dan akhlak orang Islam dan orang akan menghormati agama Islam. bahawasanya Allah lah yang akan mencampakkan rasa gerun dan respek kedalam hati org2 bukan Islam bila dunia ditadbir oleh pemimpin dan pengikut yg benar2 ikhlas bekerja hanya keranaNYA.

    ampun maaf

    ReplyDelete
  6. salam semua /

    wah panjang2 komen Zul, Ezra & Wangsa / mohon diperbetulkan: artikel ni cikgu c & p dari satu laman web / cg dah tak ingat dia punya website tu..

    berkaitan dengan bidang fizik kesufian dah lama jadi minat cg / meneliti kes demi kes mencarik adat dari perspektif teleportation sama ada jasad /jirim / matter dari satu ruang ke satu ruang ( spatial continuum ) yang berlaku ke atas 'orang-orang ' pilihan Allah SWT menjadi cetus minat cg pada awal pembabitan dalam mencari jalan haq ini / ya mungkin itu sebagai sumbu @ bara awal / kira2 begitulah...

    secara dasarnya : kita hanya mendengar aspek lipat quantum dari sudut perpindahan jasad /matter : namun begitu ada lagi perpindahan dalam bentuk lipat masa ( time tunnel ) /

    dalam kes lipat quantum jasadiah / ia boleh berlaku dalam satu skop masa yang sama - pecahannya berquanta-quanta sama ada 3/7 /21 malah ada yang lebih dari itu hingga berpuluh2 ribu ( hal ini pernah dilakukan oleh Tok Ku Paloh di pinggir pantai Batu Buruk hingga Kuala Ibai sewaktu melakukan camourflage kepada kapal Inggeris di perairan Kuala Terengganu )

    dalam kes lipat quantum masa pula ia boleh berlaku dalam jarak masa yang berlainan ( hal ini cg masih teliti - kerana takut ada pembabitan jin ) / tapi akhirnya kita kena buka pendapat kepada kekuasaanNya / harus bagiNya menjadikan begitu dan harus juga tidak berlaku seperti itu / Barat sering menyebut ia sebagai 'time tunnel ' @ 'time gate ' / secara peribadi (kalau siapa ada maklumat boleh kongsi ) ; cg berpendapat bhw time tunnel boleh berlaku kepada roh / nurani yang suci - misi dan visi mereka tersangat rahsia ( disini cg kena hentikan pendapat takut menyangkut soal roh yg kita memang tidak diberi ilmu secukupnya untuk itu ) / kalau adapun ia hanyalah pendapat peribadi yg mungkin sedikit disokong oleh empirical evidence tapi masih dalam ruanglingkup syarak dan Rahsia Ilahi..

    wasalam dan tahniah buat BK/

    ReplyDelete
  7. salam.

    tima kasih kpd cg Azhar diatas percambahan ilmu yg amat menarik.
    sebelum ni belajar fizik - fizik sahaja.
    baca ttg karamah wali2 - baca sahaja.
    tak tahu dan tak pernah nak kaitkan antara kedua2nya.
    ttp bila karamah wali2 cuba dijelaskan dari segi teknologi fizik - maka akan lebih faham duduk perkara sebenar.
    kita melihat karamah wali2 sbg anugerah Tuhan kpd org2NYA yg bertaqwa dan berjuang dijalan Allah.
    tapi barat/penjajah melihat sbg satu ancaman terbesar yg menghalang dakyah jahat mereka.
    fizik adalah ilmu berkenaan tenaga/gelombang/getaran yg sgt penting dlm kehidupan.
    mendengar bacaan ayat2 AlQuran memberi kesan harmoni kpd jasad dan fikiran dlm membantu kpd jiwa yg tenang dan fokus dlm kehidupan.
    hedonisma yg bertunjangkan nafsu telah menyebabkan gelombang harmoni tadi caca-marba dan tak keruan - manusia jadi keluh kesah / risau / runsing / moody /panas baran dll.
    aduhai...mataku sudah corrupt melihat aurat manusia yg terdedah disana sini, telingaku sudah corrupt mendengar gossip/umpat/fitnah yg telah menjadi perbualan biasa, perutku sudah corrupt dgn makanan syubhat dan sumber rezeki yg tak jelas, fikiranku sudah corrupt dgn idea sekularisma dan liberalisasi, jiwaku sudah corrupt dgn sifat2 mazmumah ego, tamak, dengki dll
    kemana lagi mahu ku bawa segala anggota yg sudah corrupt ini?
    rupa2nya hijab merupakan segala gangguan keatas keharmonian getaran tenaga dlm jiwa manusia utk sentiasa mengingati Allah dan berselawat keatas Rasulullah.
    dgn kata lain thh cuba mewujudkan seberapa banyak aktiviti2 yg tidak sihat supaya bertambah hijab wujud diantara manusia dan Penciptanya.
    dikala itu manusia akan menjadi cinta dunia dan takut mati.
    tapi sebaliknya para wali adalah org2 yg rindukan mati utk bertemu dgn Penciptanya.
    mereka lebih mementingkan akhirat tapi masih berusaha memakmurkan dunia semaksima mungkin.
    walau dunia dlm genggaman tetapi akhirat tetap dihati - itulah jiwa para wali.
    Brado Kapak, tima kasih ye beri laluan kat posting ni.
    ampun maaf

    ReplyDelete
  8. Tahniah Wangsa ..

    BK / kalau ada kesempatan dan masa insyaAllah cg releasekan satu artikel lagi berkaitan fizik dan metafizik di fb cg nanti...

    ReplyDelete
  9. Salam,
    sekadar mencoret kata:
    coretan 1 : ada masanya kita tidur lalu merasa jaga, rupanya masih tidur, lalu jaga, rupanya masih tidur lagi.....berapa lapis tidur dan mimpi agaknya.

    coretan 2 : dalam tidur tiba-tiba berada di suatu tempat, macam bumi tapi bukan bumi kerana ada beberapa bulan di angkasa, rupa manusia yang ada semua boleh dikenal, tapi lokasinya pelik cahayanya pelik, pemandangannya pelik... tapi macam dunia atau bumi ni....alam mana agaknya.

    coretan 3 : bila mata tertutup masa nak tidur, macam bermimpi menaiki pesawat terbang dengan bunyi, gegaran dan tiupan angin, lalu membuka mata untuk kepastian yang diri ini tidur, buka mata sahaja semunya senyap, tapi bila pejam mata, situasi tadi masih ada jadi layan ajelah sebab seronok terbang naik pesawat.....hehehe...

    cuba fikir tak dapat jawapan.......... so kongsi cerita dongeng jelah......... mana tahu ada yang punya cerita dongeng yang serupa.....
    sains fizik boleh jawab ke?

    ReplyDelete
  10. sya sukakan post nie...sgt menarik..mohon copy link ni yer..

    ReplyDelete
  11. Saya lebih suka macam mana nak dapat apa yang Sheikh (Wali ALLAH) tu dapat. Antara langkahnya mungkin pelihara mata...dari melakukan yang haram.

    Lagi...tak tahu
    Al Hikam baca gitu aje memang tak menjadi punya.
    Nak berguru... sibuk dgn tugas dunia, cari duit sara, nak bayar itu ini.

    Boleh saudara terangkan langkah2 dengan bahasa mudah?

    Ramli Rebina

    ReplyDelete
  12. salam semua pembaca / buat saudara Ramli :

    tahniah kepada saudara / dalam sibuknya kita dgn dunia / masih ada ruang untuk kita fikirkan kebesarannya / biarlah dunia sebegitu - sebesar manapun masalahnya - akan ada jalan penyelesaiannya / moga dunia pada kita hanya ada di pelupuk mata sahaja /

    berjalan di jalan Haq sesungguhnya sangat besar dugaannya / ikhlaskan diri dgn sentiasa memohon kepada Allah akan jalan sebenar jalan / terus berdoa tanpa jemu / minta ketemukan dgn guru dan jalannya para aulia Allah / kata sesetengah hukamak : tanda doa kita dimakbulkan ialah apabila kita berdoa dengan air mata tangisan / tangisan itu sendiri mencerminkan halusnya hati kita menyambung doa dgn DIA /

    seterusnya cuba hidupkan sunnah Rasulullah sesungguhnya / mulakan dari yang kecil dulu seperti bersugi / bercelak / berjanggut .... semuanya memiliki hikmah yang bukan sedikit / ini semua insyaAllah akan menarik rahmat Ilahi kepada kita dan menyediakan 'lampu' penerang jalanNya

    seterusnya : BELAJAR / jangan jemu menuntut ilmu / kuatkan basic - asas feqah dan tauhid tu sebagai foundation / nanti bila dah kukuh 'bangunan' tak goyang ditimpa badai / krn perjalanan ini perlukan bekal dari segi ilmu - ilmu yang empat bersimpul sekali ( syariat tarikat hakikat & makrifat ) / semuanya bersendi dan bersambung...

    sekian
    cikgu azhar

    ReplyDelete
  13. salam semua

    saya minat nak membaca kisah2 para wali

    bolehkah cikgu azhar cadangkan buku-buku yg boleh diyakini sumber2 ceritanya

    nice article...hard to digest though..

    ReplyDelete