Senandung 13 Mei 1969


Bismillahirrahmanirrahim. Segala Puji bagi ALLAH SWT, Tuhan sekalian Alam. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW, para Sahabat, para Ahli Bait dan seluruh Pejuang Islam serta para Tentera Al-Badar. Al-Fatihah buat mereka... Semoga agama Islam kan terus bertakhta dihati para pemuda akhir zaman ini. Semoga Islam kan berdaulat semula di bumi ini. Semoga jiwa para pemuda kita bertukar menjadi jiwa-jiwa kepingan besi!


Di malam ini, kita berkumpul sesama kita. Biarlah badan pecah berdarah, janganlah mata berair merah, kerana Melayu dan Islam dipijak punah. Gerak alamat hidup, Diam alamat mati. Hati biar bertuhan, Parang biar di tangan, Nyawa dan darah jadi taruhan..nescaya Melayu dan Islam hidup berzaman.

-Kata-kata keramat Panglima Abdul Ghani Selendang Merah, Pulau Pangkor, menjelang 13 Mei 1969.

Semalam, bertarikh 13 Mei 2011 adalah tarikh yang keramat. Setelah 42 tahun peristiwa 13 Mei 1969 meninggalkan kita, namun kisahnya masih subur dalam minda kita. Saya kira tidak perlu saya kisahkan semula perihal 13 Mei ini, kerana ramai yang telah maklum tentangnya. Oh ya, kebetulan juga tarikh 13 Mei tahun ini jatuh pada hari Jumaat, penghulu segala hari. Kata orang putih, Friday The 13th. Apakah relativitinya?

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi;

Air mata darah bercampur keringat,

Bumi dipijak milik orang;


Dahulu, kita telah melihat betapa orang tua-tua kita sanggup bermati-matian untuk mempertahankan tanah air tercinta ini dengan segenap kekuatan yang mereka miliki. Hingga keluarlah parang terbang tatkala kedudukan Islam telah dicabar dan menjadi goyah. Tapi, apa yang kita natijahkan atas perjuangan orang terdahulu itu? Apakah kita masih memiliki jiwa kepingan besi seperti yang mereka miliki dahulu?

Sanggupkah kita menyingsing lengan baju, mengsah parang yang tumpul, mengikat kepala, menyarungkan Selempang Merah di bahu kita semata-mata untuk mempertahankan keDaulatan Islam dan Tanah Air yang dijanjikan ini???

Hari ini, yang kerap kita lihat adalah jiwa-jiwa muda yang telah dipengaruhi dan diracuni mindanya. Kalau dahulu, muda-mudinya diajarkan kisah-kisah yang hebat seperti Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Muhamamd Ali Hanafiah. Tapi hari ini, apa yang diajarkan kepada jiwa muda kita adalah kecanduan terhadap budaya barat, kecanduan terhadap hedonisme, kecanduan terhadap perkara-perkara yang sebenarnya membunuh jiwa. Jiwa muda kita sering disajikan dengan 'hikayat superhero barat', 'hikayat korea', hikayat candu permainan video dan bermacam hikayat yang 'hebat' lagi futuristik. Terlalu ramai yang lahir dengan memiliki hati, tetapi telah hilang hatinya dikemudian hari dek termakan dakyah yang merosakkan jiwa, hati dan minda.

(Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas)

Kalau dahulu, cerita yang diberi nama 'hikayat' itu adalah satu ceretera yang sungguh hebat! Tapi, apa yang kita anggap terhadap 'hikayat' itu? Tidak lebih dari cerita yang karut dan kuno, bukan? Walhal, ceretera 'hikayat' itulah yang telah membina dan membangun para jiwa-jiwa kepingan besi. Mereka-mereka yang berjuang mati-matian mempertahankan tanah air kita itulah yang membaca kisah-kisah 'hikayat' yang dianggap kuno dan karut pada zaman ini!!


13 Mei

Tanah air ini kita yang punya, kita siram, kita baja, tapi angin api kita lupa. Mereka merancang masa menjilat bangsa, 13 harimau bertukar menjadi mangsa. Kita lupa, nenek moyang kita kaya raya, jgn sekali-kali digadai harta-bendanya.

Ku lihat layu dalam Melayu, aku jadi sayu... aku menangis, dia mendayu mahu jadi cantik tak diragu, aku merayu, bangunlah hidup kembali, jgn tunggu matahari mati, Islam yang menjadi pegangan ini, harus di Imani sekuat hati, cepatlah mekar sebelum terlerai, PERJUANGAN KITA BELUM SELESAI!!!


Takkan hilang Melayu di dunia,
Tapi hilang pada adab sopannya;
Takkan hilang Melayu di dunia,
Tapi hilang pada resam budayanya;

Takkan hilang Melayu di dunia,
Tapi tidak terasa kehadirannya;
Takkan hilang Melayu di dunia,
Tapi jatuh martabatnya;

Takkan hilang Islam di dunia,
Tapi hilang pada akhlak penganutnya;
Takkan hilang Islam di dunia,
Tapi malu di mata dunia!


Ini ku persembahkan satu bait petikan kata-kata seorang waris Pejuang Tentera Sabil, 13 Mei 1969:
Maka beruntunglah andai kita sanggup duduk bersama orang-orang lama sebegini yang masih ada zaman ini.

Zaman sekarang, orang-orang lama yang banyak makan garam selalu dipinggirkan oleh golongan muda. Kalau dulu, hidup mereka bersusah payah berjuang dalam pelbagai bidang, namun hari ini mereka ini disepikan. Anak-anak muda lebih membanggakan seni beladiri asing berbanding silat sendiri. Memang tidak salah kalau mahu belajar seni beladiri dari luar, namun dalam masa yg sama, janganlah diperlekehkan Silat yg ada di Tanah Melayu kita ini.

Lebih sedih bila orang tua-tua ini dituduh sesat, nyanyuk dan gila. Tapi ingatlah, yang dikatakan nyanyuk itulah suatu ketika dahulu menyinsing lengan dan bergadai nyawa untuk mempertahankan Islam di Tanah Melayu ini.

Pesanan Allahyarham datuk ambo, ambo ingati sehingga hari ini. "Hang ingat bila tok dah takdak nanti, 13 Mei tu akan jadi balik, ilmu yg ada sentiasa kena asah, asah,dan asah. sampai masa nanti gunalah elok2"

Pesanmu datuk aku ingati. Menjadi bekalan sehingga hari ini. Biarlah mungkin aku dituduh Ultra-Melayu (kerana sayangkan Melayu), biarlah aku dituduh Terrorist (kerana sayangkan Islam) dan biarlah apa sekali tuduhan yg dilempar. Namun ku tahu bahwa ku sayangkan segala yang ku warisi di bumi ini.

Bersatulah saudaraku sekalian. Orang-orang lama tidak pernah minta nama dan jasa mereka dikenang, mereka lebih suka hidup dan mati sebagai wira yang tidak di dendang. Namun kini di tangan kitalah semua itu akan diteruskan. Mampukah kita? Tepuk dada tanyalah diri... =) Ambo pun masih setahun jagung lagi, dan ambo rasa bertuah dapat berkongsi dan bersaudara dengan sekalian di sini.

Al-Fatihah kepada :-

- Allahyarham para pejuang Tentera Sabil Selendang Merah di Pulau Pinang, Tentera Sabil dari Sungai Manik/Sungkai/Pulau Pangkor, Selempang Merah dari Batu Pahat, pejuang-pejuang di Kampung Baru, pejuang-pejuang di Kampung Bandar Dalam dan pejuang-pejuang di Kuala Lumpur.

- Allahyarham Tuan Guru Kiyai Haji Salleh Batu Pahat,

- Allahyarham Pak Bong Isa,

- Allahyarham Panglima Abdul Ghani Pulau Pangkor,

- Allahyarham Dato' Harun Idris

- Allahyarham Tuan Guru Dato' Meor Bin Abdul Rahman dan para pejuang barisan perang Gayong,

- Allahyarham Tok Man Bukit, Kedah,

- Allahyarham Ustaz Yusoff Bin Salleh, Kedah,

- Allahyarham Bapak Ismail Ahmad,

-Allahyarham Tuan Guru Hj Abdullah Fahim, Kepala Batas.

- dan ramai lagi yang tidak ambo sebutkan di sini, sama ada yg masih hidup atau telah meninggal dunia. Semoga Roh mereka ditempatkan bersama para pejuang dan kedudukan selaku insan-insan yg berjasa dalam mempertahankan Islam di muka bumi ini.

Allahuakbar...Allahuakbar..Allahuakbar!


Selepas 13 Mei


13 Mei 2011. 42 tahun selepas peristiwa hitam yang berlaku dalam negara kita. Mungkinkah ia bakal berulang kembali? Apakah kita mahu melihat generasi ini terus bercakaran walaupun hanya kerana hal-hal kecil dalam kehidupan? Bilakah ummat ini kan bersatu? Oh! Perpaduan dan kasih sayang sangat diperlukan dalam kalangan masyarakat akhir zaman ini...

Kata seorang teman: "Mungkin jasad mereka dah tak ada depan mata, tetapi semangat dan perjuangan mereka masih hidup dan akan terus hidup, kita sebagai anak-anak pewaris tanah pertiwi ini harus jangan sesekali mengalah, kita bukan keturunan pengecut, kita adalah anak-anak cucu pahlawan yang tak gentar menebas batang leher musuh yg datang, kita adalah anak-anak lelaki Pahlawan Silam yang tak gentar bermandi darah... Bermula dengan Kalimah dan berakhir dengan Kalimah! dengan Kalimah
!"


Oh ya, sebelum saya terlupa. Disini saya kisahkan sedikit perihal 'Friday The 13th' yang saya terima dari seorang teman.

Friday the 13th occurs when the thirteenth day of a month falls on a Friday, which superstition holds to be a day of bad luck. In the Gregorian calendar, this day occurs at least once, but at most three times a year. Any month's 13th day will fall on a Friday if the month starts on a Sunday.

But,
many of us did not realise the number '13' is actually resemble the name of ALLAH.

1 = Alif
3 = Lam-Lam-Ha

Why those retard Jews afraid of Friday The 13th? Simple, its juz bcoz the number itself mean FRIDAY OF ALLAH.


Surah
As-Saff, 13: "And another (favour will He bestow,) which ye do love, help from God and a speedy victory. So give the Glad Tidings to the Believers."



AllahuA'lam.
Ditulis pada 12 Mei jam 9 malam, siap pada 14 Mei 2011, 11.29 pagi dengan kerjasama 'bradokapak' dan Orang Gombak.



Sekalung Penghargaan buat:
1) Para Pejuang yang telah bermati-matian mempertahankan Islam dan tanah air serta bangsa ini.
2) Para Tuan-tuan Guru yang telah bersungguh-sungguh meneruskan penyebaran Islam di Nusantara.
3) Para waris Tentera Selempang Merah (Selendang Merah) yang telah memberikan kerjasama.
4) Para Pahlawan Silat Tanah Air yang menjadi penerus warisan bangsa.
5) Para pengamal ilmu-ilmu persilatan yang sudi menyumbangkan idea.
6) Abang Zulfaqar yang menyumbangkan gambar pedang diatas (ilustrasi Pedang Zulfaqar) serta telah sudi menyumbangkan beberapa kisah mengenai 13 Mei 1969.
7) Tuan Baba Syarif.
8) Bro Amirsyafiq yang sudi menyumbangkan gambar mengenai bayi diatas.
9) Bro Hairi yang telah mengisahkan tentang Friday The 13th kepada saya.
10) Tuan Koulong yang menyumbangkan bait terakhir mengenai Peristiwa 13 Mei.
11) Blog Merah
yang menyumbangkan gambar terakhir diatas.
12) Seluruh warga FAB.
13) Youtube yang menyumbangkan video.
13) Dan semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung.



Sekian.
Wassalam.


15 comments:

  1. salam, penulisan yang menyentuh perasaan. harap agar diri ini dapat menyemat semua pesanan dan nasihat dlm artikel ini dan tak hanya sekadar membaca sahaja kemudian lepas beberapa ketika dah lupa balik. InsayaAllah. selamt maju jaya juga kepada pihak tuan.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kepada saudaraku Brado Kapak...

    Pertamanya..sungguh diri ini tersentuh membaca nukilan dan bingkisan oleh Brado di sini. Alhamdulillah, hati ini menjadi tenang melihat masih ada di kalangan kita yg mempunyai semangat dalam mempertahankan Agama, Bangsa dan Tanah Air ni. Sungguhlah sudah ramai yg terlena dibawa arus kelekaan, namun di celahan itu ada yang masih mahu bangun dalam mencari satu perjuangan yg diwarisi zaman berzaman..

    Kepada yg membaca nukilan di sini, ku harapkan ianya membawa seribu satu pengertian kepada anda semua. Andai telah lama kita tidur lena, bangunlah dan tajamkan kembali apa yg telah dipelajari.

    Sungguh kami sayang Tanah Bertuah ini..walau dengan apa sekalipun, kami sanggup pertahankannya..

    Allah Hu Allah...!

    *Syukran kepada saudara Brado Kapak kerana sudi berkongsi setinta kata-kata dan nukilan dari ambo..ambo hanyalah insan biasa setahun jagung, rasa bertuah melihat ianya diletakkan di sini.

    ReplyDelete
  3. Salam buat semua pembaca,


    Buat sdr Kashakay88,

    Salam buat sdr. InsyaAllah tuan, terus sokong kami dari belakang. Sokongan tuan dan para pembaca sgt bermakna buat kami. Semoga usaha kami dapat menyatukan ummat ini serta mengembalikan semangat Islam itu ke jiwa-jiwa kita. Moga doa tuan dimakbulkan, dan moga saudara diberkati. Amiin...


    Buat Abe Zul,

    Alhamdulillah, terima kasih kpd abe zul yg menyumbangkan sepatah dua kata dlm artikel ambo diatas. Pesanan dr atok abe zul sangat bermakna buat kita pemuda-pemuda diakhir zaman ni.

    Harapnya, ummat akhir zaman ni dpt bersatu. Dah sekian lama kita asyik berbalah, perbalahan antara ASWJ dan wahabi, syiah vs ASWJ vs wahabi, balah bab khilaf, bab fiqh, balah bab remeh temeh, semuanya sangat memeritkan. Yang kita cari skrg adalah penyatuan ummat serta kasih sayang sesama Islam.


    Moga, pesanan keramat dr atok abe zul dan para pejuang dahulu, membawa 1001 makna ke dalam jiwa dan diri kita, serta para pemuda akhir zaman ini.

    Laa Fataa Illa Ali, Wa Laa Saifu Illa Zulfaqar...

    Terima kasih abe zul kerna sudi mampir ke mari.

    ReplyDelete
  4. Buat para pembaca, terima kasih kerna sudi bertandang dan membaca disini. Semoga dgn artikel ini sedikit sebanyak dpt memberi impak dalam hidup kita disampin dpt menjana penyatuan ummah sesama kita, Ummat Islam.

    Doa ku kepada kalian, semoga tabah menghadapi liku2 hidup akhir zaman ini. Semoga dapat membentengi diri dari segala macam fitnah akhir zaman. Sama-sama kita harungi ranjau dalam kehidupan ini.

    Sama-sama kita corakkan langkah menuju kemajuan Ummah ini. Sama-sama kita bangunkan Islam dalam diri kita, seterusnya menegakkan kembali Islam di persada dunia.

    Kita sedang menanti kehadiran Imam kita, Imam Mahdi.... BarakAllahu Lakum.


    *Oh ya, sebelum terlupa. Jikalau ada mana-mana pihak yang hendak 'copy paste' artikel ini utk tujuan penyebaran serta perkongsian, amatlah dialu-alukan. Semoga minda masyarakat sedikit sbnyk dpt terbuka disampin menuju kpd penyatuan ummat.

    Diingatkan, kami menulis artikel ini bukan dgn tujuan membangkitkan sentimen perkauman. Tetapi, kami menulis utk mengajak para pembaca merenung kembali realiti kehidupan akhir zaman ini. Juga utk mengajak para pembaca sama-sama bersatu dikalangan ummat Islam agar syiar Islam dpt tertegak dgn mudah.

    Jauhi perpecahan, jauhi perbalahan, jauhi perbahasan yg tiada pengakhiran.


    Sekian dahulu, dari kami di sini.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  5. asSalam, tuan/puan/cik, ‎
    masuklah ke dalam benteng kota ALLAH, nescaya engkau selamat... ‎
    ‎ ‎
    tiada mengira engkau pendukung MELAYU dari UMNO, PAS, PKR, PERKASA, PEKIDA, dll., ‎
    asal saya engkau mengaku ‎ISLAM... Maka masuklah ke dalam benteng kota ALLAH ‎
    ‎ ‎
    bagaimana??? ‎ ‎
    ucaplah, amallah dan hayatilah bacaan kalimah LAA ILAHA ILLA ALLAH ‎
    berulang-kali sehingga engkau ‎
    puas, lemas, jelas, khawas ‎
    lalu engkau akan diselamatkan dari azabNya... ‎
    ‎ ‎
    tinggalkanlah 'perbincangan' yang mengelojak jiwa yang menipu-daya... bahkan engkau ucaplah, amallah ‎‎dan hayatilah bacaan kalimah LAA ILAHA ILLA ALLAH, sebanyak-banyaknya, nanti automatik akan ‎‎‎'disatukan' hati-hati engkau pada jalanNya... ‎
    ‎ berapa banyak??? ‎
    ‎100x, 1000x, 70000x, ‎
    sepanjang masa, setiap nafas, kelipan mata... bi'iznillah ‎
    ‎ ‎
    ‎"Tuntutan sebenar ialah perhalusi iman bukan MABUK POLITIK. Sedialah hadapi zaman sukar ‎dihadapan." ‎
    ‎ ‎
    tuntutan agar perhalusi iman ini bukan hanya utk pendukung PERKASA, PEKIDA, UMNO sahaja yang ‎dikata sbg kalangan yg ‎sekular, bukan ahli-agama / ahli-mesjid,... bahkan para pendukung TABLIGH, ‎PAS, PKR, DAP dll. juga... IANYA untuk semua yang MENGAKU ‎ISLAM...‎

    antara cara memperhalusi dan mengukuhkan IMAN ialah, ‎
    ‎ ‎
    perbanyakkanlah engkau ucap-kan, amal-kan dan hayati bacaan kalimah LAA ILAHA ILLA ALLAH, ‎‎sebanyak-banyaknya, nanti automatik akan 'disatukan' hati-hati engkau pada jalan-NYA... ‎
    ‎ ‎
    penghujung nanti jika kita masih ada hayat hakikatnya tiada lagi PERKASA, PEKIDA, UMNO, PAS, ‎PKR dll... yang tinggal ‎hanya hamba-NYA vs. yg KAFIR ‎
    ‎ ‎
    hamba-NYA vs. yg KAFIR,‎
    hamba-NYA vs. yg KAFIR,‎
    hamba-NYA vs. yg KAFIR,‎
    ‎ ‎
    ‎2 saje pilihannya yg lainnya sebenarnya tiada... pilihlah selagi boleh memilih... ‎
    pilihlah menjadi hamba-NYA dgn JIHAD FISABILILLAH…‎

    HEIII bangsa melayu, mana SATU yang engkau pilih!!! ‎
    ‎ ‎
    ‎“LAA ILAHA ILLA ALLAH... maka sesiapa masuk ke dalamnya maka masuklah ia ke dalam benteng-‎‎KU, dan barang siapa masuk ke dalam benteng-KU, maka amanlah ia dari azab-KU.” ‎

    wassalam,‎
    marengJulak
    ‎13-MEI-2011 sempena mengingati trajedi berdarah 13-MEI-1969‎

    ReplyDelete
  6. asSalam alaikum saudaraku,

    Ingin ku kongsikan nukilan yang dipetik drpd blog Tuan Kelarias:

    "Ini adalah pesanan terakhir dari Kiyai Haji Salleh Keramatan Banyu Wangi , " Negoromu bakale diperintah karo wong kapir", ( " Tanah Melayu akan diperintah oleh orang orang bukan islam tapi tak lama " ) Kata kata ini Wak Din atau nama sebenarnya Subari Bin Hj Abdul Karim telah sampaikan kepada saya hampir dua minggu yang lalu. Saya pernah mengambil sedikit catitan daripadanya apabila Wak Din mendapat pesanan dari alam bunian bahawa tidak lama lagi akan berlaku huru hara di tanah melayu ini. Samada benar atau pun tidak wallahua'lam..Tetapi, pada suatu ketika dahulu, saya pernah bertemu dengan seseorang yang saya percaya kata kata dan pandangannya bahawa beliau juga pernah berkata " Tunggulah Malaysia ini , apa yang akan terjadi ". Ada juga saya dengar dari kawan kawan yang saya sendiri kurang percaya sebelum ini Malaysia mungkin akan menempuh suatu pengalaman pahit seperti Tiga belas Mei. Nauzubillahi Min Zalik." (Sumber : http://bit.ly/m04kxq)

    jemput ziarah erat ukhuwwah

    http://alamjin-tuankelarias.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Terima kasih kerana meng"kreditkan" gambar surah as-Saff tu. pelik jugak mulanya macam mana ada ramai visitor ke blog sy dari blog ni. rupanya ada linkkan ke situ.

    Jom singgah baca pasal apa jadi pada 15 Mei :)

    ReplyDelete
  8. Allahyarham Pak Bong Isa?
    Mase arwah abah saya hidup dulu, die selalu g blaja dengan Pak Bong kat Gombak...
    Mase saya kecik pun ade gak g jumpa Pak Bong.
    Makan ibu emas...

    ReplyDelete
  9. Salam buat para pembaca,

    Kepada MarengJulak,

    Terima kasih tuan atas ilmu yang tuan kongsikan disini. Benar kata tuan, "penghujung nanti jika kita masih ada hayat hakikatnya tiada lagi PERKASA, PEKIDA, UMNO, PAS, ‎PKR dll... yang tinggal ‎hanya hamba-NYA vs. yg KAFIR"

    InsyaAllah tuan, suatu hari nanti akan bersatu juga ummat ini. Doakan kami disini terus kuat meneruskan perjuangan yang kecil ini. Terima kasih sekali lagi kepada tuan.


    Buat Tuan Kelarias,

    Terima kasih kerana sudi berkongsi kata-kata dari Kiyai Haji Salleh Banyuwangi tersebut. Tumpang tanya tuan, adakah sama gerangan orang yang bernama Kiyai Haji Salleh Banyuwangi dengan Kiyai Haji Salleh Batu Pahat?


    Buat bloggers MERAH,

    Terima kasih kerana sudi bertandang ke mari. InsyaAllah, kami disini senantiasa menghormati hak orang lain. Setiap yang kami 'copy paste' akan kami berikan kreditnya. Sudi-sudikanlah utk selalu bertandang ke mari ya...


    Buat AbdelHmyd,

    Alhamdulillah, rupanya masih ada juga orang yang mengenalinya dan pernah berguru dengannya. Wah, makan ibu emas... hebat tu!


    Buat para pembaca lainnya, terima kasih kerana sudi bertandang ke mari. Teruskan membaca tulisan kami disini... :)


    Sekian.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  10. sekarang pun telah bnyk aliran yg memperkemaskn barisan hadapan..utk the last armageddon..kita x tau bila..tp kita tlh ada yg bersedia....cuma kita bkn bangsa yg suka mulakn huru hara tapi bangsa yg tetap menanti...

    ReplyDelete
  11. Salam buat KhalifahAngkuh,

    Alhamdulillah, ya memang benar kata saudara. Sekarang ini semakin ramai pihak yang sedang mempersiapkan diri mereka, ada juga yang sedang menyediakan persediaan yang kukuh buat barisan hadapan.

    Sama-samalah kita berdoa agar mereka terus kuat dalam usaha mereka, dalam semangat jihad mereka untuk mengembalikan semula daulah Islam dimuka bumi ini secara amnya dan di Nusantara ini khususnya. Semoga kita antara yang dapat bersama mereka kelak. Amiin...


    Sekian.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  12. Salam bang,

    Terima kasih bagi komen kat blog saya yang tak seberapa tu. Kalau diberi Ilham, adalah sedikit coretan. Kalau ditutup buku, senyap sajalah.
    Hehehehe...

    Sekadar untuk berkongsi, angka 13 ni sememangnya menanggung salah satu rahsia-rahsia yang amat besar.

    Dan 13 ni Allah S.W.T kurniakan hanya kepada Penyata Dia yang paling sempurna. Itulah Insan. Itulah tubuh Adam. Dan 13 itulah sendi utama di tubuh kita... Tiada 13, diamlah jadinya. Ada 13, geraklah jadinya.

    Dek kerana hanya Penyata Dia yang paling sempurna ni dianugerahkan 13, Si Azazil menjadi sombong & takbur.

    Dan Si Azazil ni bersumpah untuk menyesatkan keturunan Adam dengan ketakutan terhadap angka 13 sebagai membalas dendam...

    So far, Azazil berjaya. Dan berjayanya Si Azazil ni pun kerana Al-RahmanNya...

    ReplyDelete
  13. assalamu'alaikum wbt, adapun nama Khalifah perang sg.manik Tuan Hj Bakri tidak disebutkan di atas akan tetapi perang sabil yg dipimpin beliau bukan pd 13 mei1969 ,utk maklumat lanjut masuk blog Banjar Sg. manik sayangnya ia menggunakan bahasa banjar.

    ReplyDelete
  14. kalau x silap saya perang tersebut berlaku sewaktu komunis bermaharajalela,aruah ayahku sendiri terlibat dlm perang tersebut, 2 tongkang cina tenggelam di dasar sg tungku mereka berperang sesama sendiri dan mengikut cerita orang tua2 jika muataan 2 tongkang itu berjaya mendarat tak taulah apa kan jadi di sg manik ,sesungguhnya itulah pertolongan Allah ke atas hambanya yg bertaqwa

    ReplyDelete
  15. salam..bradokapak..tumpang tanye..bradokapak dulu anak murid pak bong ke?..maaf bertanya ya..sekadar nak tahu je..wallahua'lam..sahabat reply di email sy di say_foul@yahoo.com.

    ReplyDelete