Persediaan Menyambut Ramadhan




Bismillahirrahmanirrahim.

Segala Puja dan Puji buat ALLAH SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW, para Ahli Bait Baginda, para Pewaris Baginda dan sahabat-sahabat Baginda. Salam buat sekalian Wali-wali ALLAH, para Solihin, para Syuhada', para Alim Ulamak dan semua Ahli Kubur dari Timur dunia hingga ke Barat. Al-Fatihah untuk mereka semua...

Sempena Bulan Ramadhan yang bakal kunjung tiba tidak lama lagi, marilah sama-sama kita melakukan sedikit persiapan untuk diri kita bagi melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Disini saya paparkan sedikit sebanyak persediaan untuk menyambut Ramadhan yang bakal tiba...


1) Berdoalah agar ALLAH SWT Memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan Ramadhan dalam keadaan sihat wal afiat. Dengan keadaan sihat, kita dapat melaksanakan ibadah secara maksima di bulan itu, baik puasa, solat, tilawah, dan zikir. Dari Anas bin Malik RA berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Apabila masuk bulan Rejab selalulah berdoa, “Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.” Ertinya, ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan. (Hadis Riwayat Ahmad dan Tabrani)

Para salafush-soleh selalu memohon kepada Allah agar diberikan kurnia bulan Ramadhan dan berdoa agar ALLAH menerima amal mereka. Bila telah masuk awal Ramadhan, mereka berdoa kepada Allah, “Allahu akbar, Allahuma Ahillahu Alaina bil Amni wal Iman was Salamah wal Islam wat Taufik Lima Tuhibbuhu wa Tardha.” Ertinya, Ya ALLAH, kurniakan kepada kami pada bulan ini keamanan, keimanan, keselamatan, dan keislaman dan berikan kepada kami taufik agar mampu melakukan amalan yang Engkau cintai dan redhai.


(Bacalah doa seperti diatas ini bila tibanya bulan Ramadhan. Semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang diRedhoi ALLAH SWT)

2) Bersyukurlah dan pujilah ALLAH atas kurnia Ramadhan yang kembali diberikan kepada kita. Al-Imam An-Nawawi dalam kitab Adzkar-nya berkata, “Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya.” Dan di antara nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada seorang hamba adalah ketika dia diberikan kemampuan untuk melakukan ibadah dan ketaatan. Maka, ketika Ramadhan telah tiba dan kita dalam keadaan sihat wal afiat, kita harus bersyukur dengan memuji ALLAH sebagai sebahagian bentuk syukur.

3) Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadhan. Rasulullah SAW selalu memberikan khabar gembira kepada para sahabat setiap kali datang bulan Ramadhan, “Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkah. ALLAH telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu-pintu syurga dan menutup pintu-pintu neraka.” (Hadis Riwayat Ahmad).

Salafush-soleh sangat memperhatikan bulan Ramadhan. Mereka sangat gembira dengan kedatangannya. Tidak ada kegembiraan yang paling besar selain kedatangan bulan Ramadhan karena bulan itu bulan penuh kebaikan dan turunnya rahmat.

4) Rancanglah agenda kegiatan untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin dari bulan Ramadhan. Ramadhan sangat singkat. Kerana itu, isi setiap detiknya dengan amalan yang berharga, yang dapat membersihkan diri, dan mendekatkan diri kepada ALLAH.

5) Bertekadlah mengisi waktu-waktu Ramadhan dengan ketaatan. Barangsiapa Jujur kepada ALLAH, maka Allah akan membantunya dalam melaksanakan agenda-agendanya dan memudahkannya melaksanakan perkara-perkara kebaikan. “Tetapi jikalau mereka benar terhadap ALLAH, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” [Qur'an Surah Muhamad (47): ayat 21]

6) Pelajarilah hukum-hukum semua amalan ibadah di bulan Ramadhan. Wajib bagi setiap mukmin beribadah dengan dilandasi ilmu. Kita wajib mengetahui ilmu dan hukum berpuasa sebelum Ramadhan datang agar puasa kita benar dan diterima oleh ALLAH. “Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui,” begitulah firman ALLAH SWT dalam Al-Qur’an Surah Al-Anbiyaa’ ayat 7.

7) Sambut Ramadhan dengan tekad meninggalkan dosa dan tabiat buruk. Bertaubatlah secara benar dari segala dosa dan kesalahan. Ramadhan adalah bulan taubat. “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.” [Qur'an Surah An-Nur (24): ayat 31]


8) Siapkan jiwa dan ruhiyah (rohani) kita dengan bacaan yang mendukung proses tadzkiyatun-nafs (tarbiah untuk diri). Hadiri majlis ilmu yang membahas tentang keutamaan, hukum, dan hikmah puasa. Sehingga secara mental kita bersedia untuk melaksanakan ketaatan kepada ALLAH SWT secara sempurna pada bulan Ramadhan.

9) Siapkan diri untuk berdakwah di bulan Ramadhan dengan membuat catatan kecil untuk tazkirah sebelum Tarawih serta selepas Solat Subuh dan Zhuhur. (Bererti, jika ada tazkirah sebelum Tarawih atau selepas solat Fardhu, maka catatlah sedikit sebanyak isi ceramah atau tazkirah tersebut, semoga bermanfaat buat kita dimasa akan datang.)

10) Sambutlah Ramadhan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Kepada ALLAH SWT, dengan taubatan nashuha. Kepada Rasulullah SAW, dengan melanjutkan risalah dakwahnya dan menjalankan sunnah-sunnahnya. Kepada orang tua, isteri, anak, dan kaum kerabat, dengan mempereratkan hubungan silaturrahim. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka. Sebab, manusia yang paling baik adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.


WAllahuA'lam Bissawab. Semoga sedikit sebanyak perkongsian ini dapat membuka lembaran baru bagi kita dalam menghadapi Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi.


Marhaban Ya Ramadhan. Marhaban Ya Syahru Ummah. Marhaban Ya Alfi Syahr. Marhaban Ya Syahru Kareem. Madad Ya Rasulallah. Madad Ya Khairul Anbiya. Madad Ya Rasulal Kareem. Solla AlaikaALLAH...

Salam Ramadhan Al-Mubarak, 1432H buat sekalian para pembaca blog ini secara khususnya dan buat seluruh ummat Islam tidak kira dimana jua ia berada secara amnya.



*Terima kasih tak terhingga buat Tok Uban atas inspirasi terhasilnya artikel ini.


Sekian dahulu, bertemu lagi di lain waktu.
Wassalam.
7.21 malam, 5 hari lagi menjelang 1 Ramadhan.

1 comment: