Kelahiran Rasul Mulia: Bab 1 - Kemuliaan


Muqaddimah


Segala Puja dan Puji bagi ALLAH SWT, Tuhan Sekalian Alam. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW dan para Ahli Keluarganya, sahabatnya serta pewarisnya. Syukur ke HadratNYA dengan limpah kurniaNYA kita masih diberi peluang untuk menghirup udara dan terus hidup di atas muka bumi ini.

Salam buat sekalian para pembaca disini. Dalam kesempatan ini, saya mewakili seluruh warga kerja di blog ini ingin mengucapkan kepada anda semua Salam Maulidur Rasul 1434H dan selamat menyambut Maulid Nabi tak kira di mana jua anda berada. Buat kesempatan ini, sebagai menzahirkan dan melahirkan rasa kegembiraan kami dengan kedatangan ulang tahun hari lahir Baginda kita, Muhammad SAW, makai kami disini ingin menzahirkannya dengan menulis beberapa kisah mengenai kelahiran Baginda SAW.

Kami petik himpunan kisah-kisah ini daripada riwayat Imam Ad-Daiba'ie dan daripada riwayat yang disampaikan oleh para guru kami. Semoga ia mampu melahirkan rasa cinta dan kasih dalam hati kita kepada nabi kita, Muhammad SAW. Semoga segala usaha kecil kami ini sedikit sebanyak mampu membawa tuan-tuan dan puan-puan kepada kecintaan terhadap Rasulullah SAW. Semoga segala usaha ini membawa manfaat kepada anda semua serta secara tidak langsung kita beroleh ganjaran pahala daripada ALLAH SWT.

Disini adalah siri pertama tentang periwayatan hari lahir Baginda SAW. Bacalah dengan hati yang terbuka!

Selamat Membaca!

Selawat dan Salam ke atas Baginda Rasulullah SAW, para keluarganya dan sahabatnya serta pewarisnya.

Sekian,
Wassalam.

-------------------------------------------------------------


MAULIDUR RASUL AL-A'ZHAM

Pendahuluan


Ke hadapan Roh Penghulu kami, Kekasih kami dan Pemberi Syafaat kepada kami, Rasulullah Muhammad Bin Abdillah SallALLAHu Alaihi Wasallam, keluarganya, para sahabatnya dan keturunannya. Dan kepada arwah sekalian Auliya', khasnya kepada Sayyidina Al-Qutb Ar-Rabbani Al-Ghaus As-Shamadani As-Syeikh Abdul Qadir Aj-Jailani RA, para syuhada', solihin dan pemimpin-pemimpin yang mendapat petunjuk.

Kemudian kepada arwah para ibu bapa kami, para leluhur kami, guru-guru kami, khasnya Almarhum Tuan Guru Hj Ghazali Hasbullah, Al-Imam Al-Ansarullah Al-Allamah Tuk Man,  dan sekalian guru-guru dalam Tariqah Al-Qadiriah, An-Naqsyabandiah, Al-Sohowardiah, Al-Cistiah, Al-Syazuliah, Al-Alawiyah dan semua tarekat-tarekat yang muktabar, dan orang-orang yang mempunyai hak atas kami sekalian.

Kemudian kepada roh pengarang Maulid ini, Al-Hafiz Wajihuddin Abdur-Rahman Bin Ali Ad-Daiba'ie RA dan semua pengarang-pengarang kitab Maulid R.'Anhum Ajma'ien.

Kemudian kepada arwah mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat, semoga ALLAH SWT mengampuni dan merahmati mereka serta meninggikan darjat mereka di dalam syurga dan semoga ALLAH SWT memberi manfaat kepada kita dengan rahsia, nur, ilmu dan kurniaan mereka di dunia dan akhirat.

Al-Fatihah untuk sekaliannya, Semoga ALLAH SWT berikan pahala kepada kamu. Al-Fatihah....


BAB 1 - KEMULIAAN


Aku Berlindung Dengan ALLAH SWT Daripada Syaitan Yang Direjam. Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Sesungguhnya Kami telah membukakan bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas dan nyata. Kemenangan yang disebabkannya ALLAH telah mengampunkan salah silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian dan menyempurnakan nikmatNYA kepadamu serta menambahkan hidayah ke jalan yang lurus.

Dan dengan sebabnya ALLAH SWT memberikan pertolongan dengan sepenuh-penuhnya dan sehandal-handal pertolongan. Sesungguhnya telah datang kepada kalian seorang Rasul dari golongan kalian sendiri, berat terasa olehnya penderitaan kalian, yang amat belas kasihan lagi sangat penyayang terhadap orang-orang beriman.

Sesungguhnya ALLAH SWT dan malaikatNYA berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kalian dan ucapkanlah salam penghormatan pula kepadanya.

YA ALLAH, BERIKANLAH RAHMAT DAN KESEJAHTERAAN SERTA KEBERKATAN KEPADANYA DAN KELUARGANYA.


Segala Pujian hanyalah bagi ALLAH, Zat yang Maha Kuat, Yang sentiasa mengalahkan musuh-musuhNYA, yang menguasai dan mengetahui segala urusan makhlukNYA, Zat yang menuntut ketaatan para hambaNYA, yang akan membangkitkan semula manusia setelah kehancuran seluruh makhluk, Zat yang tetap kekal setelah kebinasaan seluruh makhlukNYA, yang menganugerahkan segala kenikmatan, yang melenyapkan kesengsaraan, yang maha mengetahui segala sesuatu yang masih terwujud dan yang sudah musnah terpisah-pisah juga tidak kelihatan dan segala benda yang melengkung, juga segala apa yang timbul dan tenggelam, dan sentiasa mampu berbicara, juga segala benda yang padat dan yang cair. Dengan keAdilanNYA apa yang diam dapat bergerak dan apa yang bergerak dapat diam. Tiada Tuhan yang Berhak disembah Melainkan ALLAH, Zat yang Maha Bijaksana yang telah memperlihatkan kebijaksanaanNYA yang indah memukau, dan hal-hal yang mengagumkan di dalam mengatur susunan bentuk manusia ini. DIA telah menciptakan otok, tulang belulang, otot, pembuluh darah, daging, kulit dan rambut dengan susunan yang amat serasi dan berpadanan. Daripada pancaran mani yang bersumber dari tulang belakang lelaki dan perempuan. Tiada Tuhan Yang Berhak Disembah Melainkan ALLAH, Yang Maha Pemurah, Yang telah menghamparkan hamparan kedermawanan dan anugerah kurniaanNYA kepada makhlukNYA. Titah perintahNYA yang membawa anugerah Kedermawanan itu, turun setiap malam ke langit dunia.

Dan Menyeru "Adakah kiranya pada malam ini orang yang memohon keampunan dan orang yang bertaubat?"

-Kamilah orang-orang yang bertaubat kepada ALLAH.

Maka seandainya engkau melihat orang-orang yang berkhidmat kepada ALLAH dengan beribadat dalam keadaan beridiri dan solat di atas telapak kaki mereka, sedangkan mereka begitu bermurah hati mencucurkan air mata yang mengalir deras. Golongan itu antara mereka ada yang sedang menyesal dan bertaubat atas segala dosanya. 

Maha Suci ALLAH yang Maha Tinggi, Maharaja yang telah menciptakan Nur Nabi NYA, Muhammad SallALLAHu Alihi Wasallam dari NurNYA, sebelum DIA menciptakan Nabi Adam Alaihis Salam dari tanah liat. Dan ALLAH telah memperlihatkan kebanggaanNYA itu (Nur Muhammad) kepada seluruh makhluk yang telah ada, seraya berfirman: "Inilah Pemimpin para Nabi, Insan Pilihan Teragung, dan KekasihKU yang Termulia!"
Ya ALLAH BERIKANLAH RAHMAT DAN KESEJAHTERAAN SERTA KEBERKATAN KEPADANYA DAN KELUARGANYA!

Setelah ALLAH memperlihatkan Nur Muhammad SallALLAHu Alaihi Wasallam di dalam Syurga, lalu terjailah dialog antara ALLAH Ta'ala dan Malaikat.

Malaikat: Adakah Nur itu, Nabi Adam Alaihis Salam?
ALLAH: Bukan, bahkan dengan Nur ini Nabi Adam AS akan KUberikan martabat yang tinggi.

Malaikat: Adakah Nur itu, Nabi Nuh Alaihis Salam?
ALLAH: Bukan, bahkan dengan Nur ini, Nabi Nuh Alaihis Salam akan terselamat daripada banjir yang menenggelamkan, dan akan binasalah keluarga dan kaum kerabatnya yang ingkar kepada ajarannya.

Malaikat: Adakah Nur itu Nabi Ibrahim Alaihis Salam?
ALLAH: Bukan, bahkan dengan Nur ini, Nabi Ibrahim Alaihis Salam akan dapat berhujjah mengalahkan para penyembah patung berhala dan bintang-bintang.

Malaikat: Adakah Nur itu Nabi Musa Alaihis Salam?
ALLAH: Bukan, bahkan Nabi Musa Alaihis Salam adalah saudara Nur ini. Akan tetapi Nur ini adalah KekasihKU, sedangkan Nabi Musa hanyalah orang yang akan KUajak berbicara dan bercakap secara langsung kepadaKU tanpa sebarang perantara.

Malaikat: Adakah itu Nur Nabi Isa Alaihis Salam?
ALLAH: Bukan, bahkan Nabi Isa Alaihis Salam akan menyampaikan khabar gembira tentang kelahiran Nur ini kepada ummatnya, sedangkan dia hanyalah laksana seorang penjaga pintu yang menantikan kemunculan Nur itu sebagai Nabi.

Malaikat: Lalu siapakah Nur yang menjadi kecintaanMU yang Mulia ini? Yang telah Engkau pakaikan kepadanya pakaian keagunan, Engkau mahkotakan ia dengan mahkota-mahkota kehebatan dan kemegahan dan Engkau kibarkan di atas kepalanya panji-panji dan bendera?
ALLAH: Ia adalah seorang Nabi yang AKU pilih dari yang terbaik daripada keturunan Lu'ay Bin Ghalib. Ibu bapanya akan meninggal dunia semasa ia masih kecil. Lalu ia akan dipelihara oleh datuknya. Kemudian setelah datuknya meninggal dunia, ia akan dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

YA ALLAH BERIKANLAH RAHMAT DAN KESEJAHTERAAN SERTA KEBERKATAN KEPADANYA DAN KELUARGANYA!

Ia Nabi Muhammad SallALLAHu Alaihi Wasallam akan diutuskan menjadi PesuruhKU di negeri Tihamah (Makkah), suatu masa menjelang kiamat, yang pada tulang belakangnya terdapat tanda yang berupa cop mohor keNabian (Khatamun Nubuwwah). Jika dalam perjalanan, ia akan dinaungi awal tebal. Perintahnya kepada awan agar menurunkan hujan, akan sentiasa dipenuhi. Pelipisnya cemerlang bagaikan cahaya fajar. Rambutnya hitam pekat laksana pekatnya kegelapan malam. Hidungnya mancung tegak bagaikan huruf Alif. Mulutnya bulat indah seperti huruf Mim. Keningnya melengkung cantik bagaikan huruf Nun. Pendengarannya mampu mendengar suara pergerakan Qalam yang sedang mencatat di Loh Mahfuz. Penglihatannya dapat menembusi ke petala langit yang ketujuh. Dua tapak kaki sucinya dicium unta, lalu dengan keberkatan kedua tapak kakinya yang suci itulah, lenyap rasa sakit yang dideritai unta itu. Seekor dhab (biawak padang pasir) ikut menyatakan keimanan kepadanya. Dan batang kurma yang menjadi mimbarnya merintih, bagaikan rintihan orang yang sangat sedih meratap pilu kerana cintanya kepada Nabi SAW.

Dua tangannya akan menampakkan keberkahan pada makanan-makanan dan minuman-minuman. Hatinya tidak pernah lalai dan tidak pernah tidur. Akan tetapi sentiasa berkhidmat dan mengingatiKU. Jika disakiti maka ia memaafkan dan tidak membalas. Jika dimusuhi ia diam dan tidak menjawab. Aku akan mengangkatnya hingga sampai ke satu tempat yang paling mulia. Dalam satu rombongan yang amat hebat. Yang tidak akan pernah dan tidak layak berlaku pada seorang pun, baik sebelumnya atau sesudahnya. Dalam sebuah perarakan malaikat yang lengkap dengan perhiasan menakjubkan yang kehebatannya mengatasi seluruh perarakan yang lainnya. Apabila ia naik menjelajah dua alam (bumi dan langit), sehingga melepasi dan terpisah dari dua alam tersebut, lalu sampai ke suatu tempat yang sangat dekat denganKU. Hanya sejarak dua busur panah, maka ketika itu, AKUlah sahaja yang akan menemaninya dan berbicara kepadanya.

YA ALLAH BERIKANLAH RAHMAT DAN KESEJAHTERAAN SERTA KEBERKATAN KEPADANYA DAN KELUARGANYA!

Kemudian AKU kembalikan ia dari Arash sebelum alas tidurnya yang tadinya hangat menjadi dingin, sedangkan ia telah berhasil memperoleh segala keinginannya. Lalu ketika tanah negeri Toibah (Madinah) mendapat kemuliaan dan penghormatan kerana menyimpan jasadnya yang termulia setelah wafatnya. Maka Roh dan  jasad para pencintanya akan berduyun-duyun mengunjungi pusaranya dengan berjalan kaki dan menunggang unta-unta yang berjalan pantas .

YA ALLAH BERIKANLAH RAHMAT DAN KESEJAHTERAAN SERTA KEBERKATAN KEPADANYA DAN KELUARGANYA!



WasallALLAHu 'ala Sayyidina Muhammad wa 'ala Aalihi wa Sahbihi Ajmain. WalhamduliLLAHi Rabbil 'Alamien.


Sekian sahaja dahulu Bab Pertama, terima kasih kerana sudi membaca. Nantikan sambungannya esok dalam bab yang seterusnya.





Sekian,
Wassalam.
4.02 pm, 21 Januari 2013, 9 Rabiul Awwal 1434H.


5 comments:

  1. Salam
    Tuan, terima kasih memberi laluan PAUTAN pada web blog tuan-tuan. Semoga TUHAN memberi RAHMAT ke atas tuan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Terima kasih juga sudi meletakkan pautan blog sy pada blog kamu.

    :)

    ReplyDelete
  3. Salam dan terima kasih

    ReplyDelete
  4. As Salam. Mohon copy sebagai rujukan keluarga.Daripada: Azil Bin Mohd Noor

    ReplyDelete
  5. Salam kepada semua,

    Silakan copy sekiranya anda mahu copy. Tiada masalah.

    Terima kasih.
    Wassalam.

    ReplyDelete